Kysymys:

Tämä on lähinnä kommentti Peogeotin yli-innokkaasta jäähdyttimen puhaltimesta. Eikö olisi aika helppoa laittaa tavallinen sähkömekaaninen (ei elektroninen) jäädytyskennotermostaatti puhaltimen johtoon?

Termostaatin pitää olla sellainen, että kumpikaan sen navoista ei ole kytketty runkoon. Jos auton tietokone alkaa valittaa viallisesta puhaltimen moottorista, voi termostaatin yli laittaa 50 - 100 ohmin 10 W keraamisen vastuksen (elektroniikkaliikeistä). Puhaltimen turha käyminen kovalla pakkasella aiheuttaa lämpöjännityksiä jäädyttimelle ja kuluttaa moottoria ja tietysti sähköä, josta autoissa aina tuppaa olemaan pulaa.

Tapio Ketonen:

Miksei noinkin, mutta kyllä lähtökohdan pitää olla se, että jäähdyttimen tuuletin aivan luonnostaan toimii vain silloin, kun sitä tarvitaan. Jos jossakin autossa tuuletin toimii turhan innokkaasti, ensimmäinen keino on kyllä se, että moinen virhetoiminto korjataan alkulähteeltään. Syynä yleensä on vika anturissa, joten anturin vaihtaminen on tietenkin paras tapa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.