Kysymys:

Olen lukenut että muuttuva venttiiliajoitus parantaa vääntöä erityisesti alhaisilla kierroksilla. Kuitenkin esim. Nissanin bensakonevalikoimassa muuttuvan venttiiliajoituksen mukaantulo on yleisesti nostanut maksimi vääntömomentin 2800 kierroksen kohdalta 4000:een. Vääntökäyriä näkemättä tulee väkisinkin mieleen, että tulikohan parannusta sittenkin enemmän ylärekisteriin? Onkos toimituksessa kokemusta asian tiimoilta?

Tapio Ketonen:

On tietenkin moottorisuunnittelijoiden asia, miten ominaisuudet säädetään, mutta muuttava venttiiliajoitus tekee mahdolliseksi niiden säätämisen halutulla tavalla. Toisaalta taas vääntömaksimi on vain yksi asia, toinen asia on, että sitä vääntöä löytyy muuten riittävästi alemmillakin kierroksilla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.