Kysymys:

Kerroppa, mitä mieltä olet Vuoden Auto - äänestyksestä. Minun mielestä Keski-Euroopan mafia toimii tässä asiassa, eli jos katsotaan minkä maalaiset autot on voittanut useammin äänestyksen, niin ranskalaiset ja italialaiset ovat reilusti kärjessä.

Laadullisesti autot ovat suoraan sanoen heikkoja, ja esim uusin Megane kutsuttiin tarkastuksiin JARRUJEN takia! Tulee mieleen ainoastaan Toyota Yaris nk. hyvänä autona, joka on voittanut äänestyksen.

Tapio Ketonen:

Äänestys on äänestys, eikä sen enempää. Koko homma on lähtöisin Hollannista, käynnistäjä oli sikäläinen Autovisie-lehti, www.autovisie.nl.

Valitsijoina on muutamassa harvassa eurooppalaisessa lehdessä työskenteleviä toimittajia, joilla on raatiin ellei nyt elinikäinen niin ainakin virkakauden pituinen pesti. Jäsenistä suurin osa on siis varsin iäkkäitä eli "kokeneita", harva taitaa itse enää osallistua varsinaiseen autojen testaamiseen ja ajokokeisiin. Kyseessä on siis paremminkin edustusupseerien kokous.

Toki osanottajilla on käytettävissään omien lehtiensä testaajien asiantuntemus, joten kyllä raadin arviot toki perustuvat testaajienkin arvioihin. Näyttää kuitenkin siltä, että aika lailla valinnoissa vaikuttavat myös muut asiat.

Monissa muissakin asioissa ja äänestyksissä on ennenkin havaittu, että Euroopassa vallitsee jako latinalaisen ja pohjoisemman kulttuurin välillä. Välimeren maiden edustajat pitävät usein yhtä, ja tämä johtaa myös Vuoden Autoa valittaessa usein tuloksen painottumiseen noiden maiden suuntaan. Esimerkiksi Mercedes-Benz ei taida olla saanut lainkaan tuota arvonimeä, vaikka sen monet mallit ovat olleet merkittäviä ja teknisesti äärimmäisen edistyksellisiä.

Silti on muistettava, että uusia autoja ei voida arvioida lainkaan laadun perusteella. Laatua voidaan arvostella vasta pitempien käyttökokemusten jälkeen, Vuoden Auto -ehdokkaaksi pääsevät hyvinkin uudet automallit. Niinpä valinnassa painottuvatkin auton ajettavuus, käyttöominaisuudet ja oivaltavat ratkaisut.

Kyllähän tietenkin auton tekninen laatu, siis kestävyys, pikkuviattomuus ja toimivuus, on käyttäjälle tärkeää, mutta sen arviointiin nyt vain ei etenkään automallin elinkaaren alussa ole perusteita. Ei voida sanoa heti alussa, että Fiatit hajoavat ja Toyotat kestävät. Tuollaisellekin väitteelle pitää olla hyvät perusteet.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.