Kysymys:

"Mitä haittaa oikeastaan on, jos suoraan mentäessä etupyörät hetkeksi hukkaavatkin otteensa tiestä noiden liirtojen takia?"

Edelliseen kommenttiisi viitaten herää kysymys: Oletko koskaan ajanut huonolla kelillä kehäkolmosen ulkopuolella?

Minulla on aina lähtenyt vesiliirtoon keula, usein myös mutkassa, ei koskaan perä. Olen kymmeniä kertoja väistänyt hulluja autoilijoita, humalaisia ja kaatuvia pyöräilijöitä, se "hetken etupyörien pidon hukkaaminen tiestä" ois tiennyt ruumiita monta kertaa. Ajokokemusta vasta reilut 30v mutta ei kokemusta kolareista, mitä joku tollo on joskus vähän päässyt "hipaiseen" kun en ole kerinnyt kokonaan alta pois.

Perä tulee yleensä aina perässä vaikka huonommillakin renkailla, jos pyrkii edelle niin pienellä ohjausliikkeellä sen saa taas pysymään jäljessä. Takavetosella on hyvä harjoitella peräluisun oikaisua, pittää vain tietää eturattaiden kääntymiskulma ettei päästä perää "liian eteen".

Tapio Ketonen:

Uskon kyllä, että autostasi peräpää ei ole lähtenyt vesiliirtoon, koska vielä pystyt kirjoittamaan. Itselläni tulee ajokokemuksessa kohta 36 vuotta täyteen, ja kilometreistä on valtaosa on tullut muualla kuin kehä kolmosen tai Porvoo-Mäntsälä-Hyvinkää-Hanko-tien sisäpuolella.

Aika suuri osa kilometreistä on tullut ajetuksi takavetoisilla, onpa jopa tullut harrastettua vuosikausia "vasaran heittämistä varsi edellä", tällä termillä joku kuvasi ajamista takamoottoriautolla. Omistuksessani on ollut kaksi takamoottorista Volkswagenia ja kolme takatuuppari-Skodaa. Autoiluni aloitin takavetoisella Taunuksella Arvelisin siis tietäväni, mikä on peräluisu.

Usko huviksesi, että jos perä alkaa luistaa vaikkapa satasen nopeudessa aivan yllättäen, niin valtaosa kuljettajista ei pysty sitä oikaisemaan. Tarvittava kääntökulma on alussa hyvin pieni, mutta se kasvaa uskomattoman nopeasti. Jos korjausliike myöhästyy vähänkin, niin sitten mennään. Vesiliirto on tilanne, jolla ei ole tavanomaisen peräluisun kanssa oikeastaan mitään tekemistä.

Tuo huima usko omiin kykyihin on toki ymmärrettävää ja yleistä. Onhan suomalaisista vissiin 90 % keskimääräistä parempia kuljettajia ainakin omasta mielestään. Perä toki tulee perässä vaikka jalaksilla, jos autossa on etuveto, mutta se pysyy siellä perässä ainoastaan, jos takarenkaissa on riittävästi pitoa.

Muistutan vielä, että etu- ja takarenkaiden kuluneisuudessa ei saisi olla kovin suurta eroa, koska se muuttaa auton ominaisuuksia turhan paljon. Viisainta on siis vaihtaa renkaita edestä taakse säännöllisin välein, jotta ne kuluisivat tasaisesti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.