Kysymys:

Mitä kuuluu sille eu-direktiiville joka tekisi lopun merkkiliikkeiden yksinoikeudesta merkkinsä varaosiin ja huoltoon?

Nyt kun uusissa autoissa on paljon elektroniikkaa niin niiden vikaantuminen aiheuttaa suuria kustannuksia auton omistajalle kun koko "tietokone" pitää vaihtaa hinnalla jolla saisi hyvinvarustellun oikean pc-mikron!

Varmasti on olemassa semmoisia elektroniikka "nörttejä" jotka osaisivat korjata ja vaihtaa yksittäisiä komponentteja autojen elektronisille piirilevyille jos vaan tietoa niiden rakenteista jne. olisi saatavilla, toivottavasti eu saisi sen lain läpi ja autonvalmistajien "hirmuvalta" päättyisi...

Tapio Ketonen:

Auton osien hinnoittelu on todella mielenkiintoista. Toki elektroniikkaboksin hinnalla saa paitsi huippuluokan tietokoneen myös vaikkapa tosi suuren plasmanäytön koneen kaveriksi.

Tavallinen pc ei kuitenkaan voi korvata auton keskuselektroniikkaboksia, aivan kuten väritelkkari ei voi korvata auton ajovaloheitintä, vaikka telkkarin saisi usein halvemmalla kuin valonheittimen.

Se direktiivi eli uusi versio ryhmäpoikkeusasetuksesta on jo voimassa, joten periaatteessa merkkiliikkeillä ei enää ole yksinoikeutta. Huollossa tarvittavan tiedon eli datan pitää kyllä olla saatavissa, mutta sitä ei tarvitse antaa ilmaiseksi. Hinta rajaa yksityiset ihmiset ja pikkukorjaamot pois tiedon käyttäjien joukosta.

Piirilevyillä ja mikropiireissä olevien osien ja rakenteiden tarkempia tietoja taas ei voida vaatia yleiseksi tiedoksi, kyseessä on kalliin tuotekehitystyön aikaansaannos. Niinpä riittäviä tietoje ei saada selville kovin helposti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.