Kysymys:

Terve täältä Ylikiimingistä!
Olen autokorjaamoyrittäjä. Mieltäni on askarruttanut uusien takuunalaisten autojen huolto muissa kuin merkkiliikkeissä. Asiakkaaksi olisi tulossa monta asiakasta joilla on takuunalainen auto,mutta he pelkäävät, että takuu raukeaa, jos he huollattavat autonsa jossakin muualla kuin merkkiliikkeessä.

Olen kuullut, että EU-pykälien mukaan autonhuolto olisi mahdollista teettää muualla kuin merkkiliikkeissä takuun raukeamatta. Tästä asiasta tarvitsisin faktaa.Olen kysellyt Oulun merkkiliikkeistä asiasta, mutta en ole saanut selvää vastausta.

Tapio Ketonen:

Eipä noista merkkiliikkeistä varmaankaan saa selvää vastausta. Oikea vastaus kun olisi heille epämieluisa, eivätkä sentään valehdellakaan uskalla, jos vaikka valittaisit viranomaisille.

EU:n ryhmäpoikkeusasetus ei salli, että autojen huoltaminen olisi rajattu pelkästään maahantuojan valtuuttamien liikeiden monopoliksi. Eikä sellaista saa vaatia enää takuuehdoissakaan. Suomen kuluttajansuojalaki on ollut näillä linjoilla jo pitempään.

Edellytyksenä kuitenkin on, että autoa huolletaan valmistajan ohjeiden mukaisesti käyttäen valmistajan hyväksymää laatutasoa olevia varaosia. Tämä on se kohta, johon merkkiorganisaatio takertuu kovin mielellään ja pelottelee asiakkaita. Takuun evääminen onnistuu kuitenkin vain, mikäli ko. vika johtuu väärin tehdystä huollosta tai korjauksesta. Esimerkiksi vetonivelen takuu ei raukea, jos moottoriin on vaihdettu öljyt ja suodatin vapaassa korjaamossa. Vastaavasti jos moottori leikkaa kiinni vapaalla korjaamolla asennetun väärän tyyppisen suodattimen takia, takuu ei korvaa. Korvauksetta asiakas ei kuitenkaan jää, tällaisessa tapauksessa on maksajana korjaamoyrittäjä.

Ryhmäpoikkeusasetus löytyy EU:n nettisivuilta, osoite ja linkki tässä: http://europa.eu.int/eur-lex/pri/fi/oj/dat/2002/l_203/l_20320020801fi00300041.pdf.
Lisätietoa antaa seuraava, hieman kansantajuisempi esitys asiasta: http://europa.eu.int/comm/competition/car_sector/explanatory_brochure_fi.pdf.

Yhtenä ongelmana vapailla korjaamoilla on nykyautojen kanssa edelleen, ryhmäpoikkeusasetuksesta huolimatta, tarvittavan tiedon saanti ja testereiden välttämättömyys. Huoltoihin oleellisesti kuuluva vikamuistin tarkastaminen ei onnistu ilman oikein ohjelmoitua testeriä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.