Kysymys:

Ketosen palstalla oli kysytty Audi 100:n takajarrusatuloista.
Vastauksessa oli keskitytty käsittelemään ainoastaan mäntien
jumiutumista. Olisikohan kyseessä kuitenkin Audien ja
Volkswageneiden levytakajarruille tyypillinen ongelma, käsijarruvivun
jumiutuminen.

Vika aiheutu siitä kun alumiininen satula ja sen
sisällä oleva teräksinen akseli muodostaa yhdessä suolaveden kanssa
sähkökemiallisen parin ja alumiini hapettuu turvottaen raon umpeen.
Monet autoaan pidempään pitävät tee-se-itse-miehet ovat korjanneet
ongelman poraamalla satulaan reijän ja pistämällä siihen rasvanipan
käsijarruvivun akselin voitelua varten. Tällä tavoin jumiutuminen on
estettävissä, kun vain muistaa rasvata aina muun huollon yhteydessä.

Osoitteesta
www.nordicaudi.com/faq/chassi/010611_bromsok/bromsok.htm
löytyy artikkeli jarrusatulan kunnostuksesta ja rasvanipastakin on
puhetta... "...Mitt ok har jag sedan tidigare även försett med en
smörjnippel, nu tog jag dessutom och slipade ett diagonalt spår i
axeln som fettet kunde gå i."

Valitettavasti nykyään merkkikorjaamoissa ei kallin työn vuoksi pahemmin tehdä oikeita korjaustöitä vaan pelkkää osien vaihtoa. Kuulemma jossain
merkkikorjaamossa on jopa tehty tuo rasvanippojen lisäys.

Tapio Ketonen:

Kiitos vihjeestä, näyttää pikavilkaisulla asialliselta sivustolta. Ja kun tuo kielikin on sellainen, että ainakin kaikki peruskoulun käyneet ovat opiskelleet koulussa, niin asioiden pitäisi käydä selviksi! Tässäkin taas käy ilmi, ettei se ruotsi suinkaan ole turha kieli.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.