Kysymys:

"Vanhoina hyvinä aikoina" olivat jäykät taka-akselit autoissa pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Joissakin autoissa oli liian "vahva" kallistuksenvakain. Tiukassa kaarteessa se ei antanut korin kallistua akselin suhteen, (kori ei kallistunut) vaan lopulta kevensi sisäkaarteen puoleista pyörää niin, että perä joutui äkkinäiseen, rajuun sivuluisuun. Joskus kokeiltiin ottaa koko tanko pois, ja monesti käytös rauhoittui, vaikka korin kallistelu lisääntyi.

TL 7/2002 Primerasta: "..etupää kallistuu ensin, minkä jälkeen perä heilahtaa lähes kallistumatta sivulle." Voisiko tiukka kallistuksenvakain aiheuttaa "puolijäykälle" taka-akselille saman minkä jäykälle??

Tapio Ketonen:

On totta, että monessa autossa takapään vakain toimii juuri kuten kuvasit. Itse asiassa se on yksi apuväline, jonka avulla kaarreominaisuuksia voidaan virittää. Ongelma vain on se, että näin auto tulee myös herkäksi alustan kitkan muutoksille.

Ei oikeastaan ole väliksi, millainen taka-akseliston rakenne on. Kallistuksenvakain toimii aina siten, että se keventää sisäkaarteen puoleista pyörää, joten tiukassa kaarrossa takapään suunnassa pitäminen jää miltei kokonaan ulkokaarteen puoleisen pyörän tehtäväksi.

Turhan usein auton kaarreominaisuuksia viritettäessä pyritään estämään kallistelu miltei kokonaan. Kuitenkin useimmiten lopputulos olisi parempi, jos auton annettaisiin rauhassa kallistua reilustikin. Ongelma on se, että monet käyttäjät pitävät auton kallistumista epämiellyttävänä, ja tätä tuntumaa torjuttaessa usein heikennetään auton kaarreominaisuuksia. Mutta eipähän ajokki kallistu.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.