Kysymys:

Olenko ymmärtänyt oikein, että Saksasta ei kannattaisi tuoda pari vuotta vanhaa autoa Suomeen. Kyseessä olisi MB Vaneo. Ilmeisesti verotus tekee tuonnista kannattamattoman, koska lähestulkoon kaikki tuontiautot sieltä näyttävät olevan todella vanhan puoleisia? Mahdanko olla oikeilla jäljillä?

Tapio Ketonen:

Odottele vielä muutama viikko, sitten tilanne selkenee. Tulli alkaa soveltaa uutta autoverolakia toukokuun puolivälissä, ja vasta sitten saadaan selville, millaiseksi verotuskäytäntö muodostuu. Vielä tällä hetkellä voimassa olevaa käytäntöä ei enää kannata lähteä selvittelemään, se kun kuitenkin on muuttumassa.

Tuo vanhojen romujen rahtaaminen on yleisintä siksi, että niistä on toistaiseksi saanut parhaan voiton, ja sitähän tuonnin kanssa touhuavat huijarit tietenkin metsästävät. Viime syyskuuhun saakka tilanne oli yksiselitteisen selvä, vuoden - parin ikäinen auto tuli verojen kanssa kalliimmaksi kuin täysin uusi. Pian nähdään, millaiseksi tilanne muodostuu toukokuun puolivälin jälkeen.

On tietenkin toinenkin syy siihen, että tuonti keskittyy vanhempiin autoihin, ja näin käynee myös jatkossa. Saksassa näet auton arvo laskee paljon nopeammin kuin meillä. Niinpä vanhoja riiskoja saa germaaneilta tosi halvalla, ja tuon ikäkauden autoja Saksassa myyviltä arabeilta ja turkkilaisiltakin aika edullisesti. Saksassa autojen keski-ikä on paljon alempi kuin meillä, joten sellainen ajokki, jolla meillä on vielä monta käyttövuotta jäljellä, on Saksassa jo miltei ongelmajätettä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.