Kysymys:

Onko hyviä niksejä millä saisi auton äänieristystä paranneltua? Autossani takarenkaat aiheuttavat melua liikaa. Edessä melu on ihan siedettävää vielä 120km/h asti, mutta takarenkaiden melu kantautuu matkustamoon. Laitoin taakse äänieristetyt sisälokarit ja melu vaimeni hiukan. Auton oma äänieristys on aika onneton takana.

Mikä olisi hyvä vaimennusmateriaali rengasäänien vaimennukseen? Kannattaako Noise Killeriä ostaa vai laittaa jotain bitumimattoa?

Tapio Ketonen:

Jaa-a, jos tuohon kysymykseen osaisi vastata, niin asialla voisi lyödä rahoiksikin. Ongelma tuossa rengasmelussa on se, ettei melu suinkaan kulkeudu renkaista suoraan sisään, vaan renkaat aikaansaavat tietynlaista värinää auton koriin. Tämä värinä aiheuttaa jossain päin koria resonanssia, ja se sitten nostaa melutason kiusallisen korkeaksi.

Muutama vuosi sitten tutustuin Opelin tutkimuskeskuksessa meluntorjuntaan, ja siellä noita korin resonanssipisteitä etsittiin laserkuvauksen avulla. Koriin johdettiin tietyn taajuista värähtelyä, ja lasersäteen avulla mitattiin, miten paljon eri osat korin pinnassa, esimerkiksi katossa tai ovissa värähtelivät. Jos värähtelyn laajuus oli liian suuri, rakennetta muutettiin esimerkiksi lisäämällä peltiin vahvike tai jäykentävä taite.

Näiden resonanssien estäminen jälkikäteen on melkoista salatiedettä. Raskaiden äänieristysmateriaalien liimaaminen peltipintoihin kuten ovipeltien sisäpinnoille, kattoon tai sivupelteihin auttaa usein mutta ei aina. Pahin ongelma asiassa on se, että tätä ongelmaa ei esiinny kuin Suomessa ja Ruotsissa, näissä maissa käytetään nastoja ja niiden takia kovaa ja isorakeista kiviainesta päällystemassassa. Tien pinta on paljon karkeampaa kuin vaikkapa Saksassa. Ja koska asiasta ei kärsitä suurilla automarkkinoilla, valmistajat eivät halua uhrata siihen kovin paljon tutkimustyötä eli rahaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.