Kysymys:

Hei Tapsa ! Kysymykseni kuuluu: Onko aika ajanut kaksitahtimoottorin ohitse? Siinähän " puuttuu " kaksi tahtia, nelit. mootoreiden ventiili yms. kitkaa ja painoa lisäävä tekijät jne. Eikö sen hyötysuhdetta, vääntöää ja tehoa voitaisi esim. parantaa bens. suorasuihkutusmenetelmillä jne. Onko voiteluaineena käytettävä 2t öljy pahakin ympäristöongelma?

Tapio Ketonen:

Aika on mielestäni kyllä ajanut perinteisen kaksitahtikoneen ohi. Voitelu voidaan hoitaa muutenkin kuin polttonesteeseen sekoittamalla, ja näinhän esimerkiksi kaksitahtidieseleissä tehdään. Ahtimella varustetuissa moottoreissa voidaan käyttää samanlaista voitelujärjestelmää kuin nelitahtisissa, koska kampikammiota ei tarvitse käyttää huuhtelupumppuna. Tämä vähentää merkittävästi päästöjä, koska voiteluöljy palaa huonosti.

Australialainen Orbital Engine Company, www.orbeng.com, on kehittänyt mm. suorasuihkutteista kaksitahtimoottoria, josta kohuttiin melkoisesti kymmenkunta vuotta sitten. Esimerkiksi Ford suunniteli moottorin käyttämistä Fiestassa. Moottori oli alkuvaiheen tietojen mukaan ylivoimaisen taloudellinen, mutta käytännössä taisi käydä niin, etteivät tulokset olleetkaan riittäviä. Fiestassa on edelleen vain nelitahtisia moottoreita.

Ilmeisesti venttiilien - joita kyllä voidaan käyttää ja käytetäänkin myös kaksitahtimoottoreissa - sekä nelitahtiprosessin avulla sittenkin päästään palamistapahtuman tarkempaan hallintaan. Toisaalta venttiilein varustetun kaksitahtimoottorin edut nelitahtiseen verrattuna jäänevät vähäisiksi. Isoissa moottoreissa ne ilmeisesti tulevat paremmin esiin, ovathan laivadieselit kaksitahtisia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.