Kysymys:

Olen ajanut automaattivaihteisella Audilla noin 400 000 km ja opin laatikon tarjoamaan mukavuuteen. Ei ongelmia, vaan ainoa oikea ratkaisu voimansiirtoon. Mutta kun Audit sen kun kallistuivat, käsiini ilmestyi sitikka C 5 diiselin automaatti.

Auto (maatti) on tullut maksamaan minulle ainakin taivasosuuteni, sillä ei niin lyhyttä ajolenkkiä, etten kiroilisi laatikon toimintaa. Voisitteko laajemmalla kokemuksellanne selittää miksi sitikka tieten tahtoen on poistanut automaatistaan luiston ??

Eli vaikka ajaa tasakaasulla tai peräti moottorijarrutuksella, laatikko vaihtaa kun ollaan vaihtokohdassa, riippumatta kuormituksesta! Vaihtokohta on 52 km tai 79 km eli yleisimmät lailliset ajonopeudet Suomessa. Arvatkaa, että ottaa päähän kun vaihde ja koneen kierrokset sahaa loputonta vuorotahtia.

Audi ei tehnyt tätä vähimmässäkään määrin. Audilla voi ajaa kevyellä kaasulla noin 50 alkaen nelosella ja raskaalla jalalla kolmonen venyi jonnekin 120 tienoille. Sitikka on kuin kello 52 / 79 km. Maahantuoja selitti tehtaan pyrkineen ratkaisulla taloudellisuuteen ja pienempiin päästöihin. Haisee tekosyyltä koska audini olivat erittäin taloudellisia. Ei tällaisia saisi myydä ja mainostaa.

Tapio Ketonen:

En ole koskaan ajanut C5 dieselillä, en manuaalina enkä automaattina, joten ilmiö on outo. Se ei kuitenkaan johdu luiston poistamisesta. Ei Audinkaan automaatti luista, momentinmuunnin kytkeytyy siinäkin kiinteäksi suurimmalla vaihteella. Kyllä automaattivaihteiston pitäisi ottaa huomioon myös se, miten kaasua poljetaan. Kaikki tähän saakka ajamani tomaatit ovat niin toimineet.

Ehkä joku muu on ajanut Sitikan automaattidieselillä, niitä lienee aika paljon taksikäytössä nimenomaan farkkumalleina. Kertokaapa, miten niissä vaihteisto toimii. Ja jos kokemukset eivät ole samat, niin ei muuta kuin pajalle vaatimaan vaihteiston kunnostusta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.