Kysymys:

Osaisitkohan kertoa miksi sedan mallisissa autoissa tavaratilan ja matkustamon välinen aukko jätetään varsin usein kapeammaksi ja matalammaksi kuin tavaratila? Vaikka ratkaisulla parannetaankin kolariturvallisuutta, niin minkä takia viistoperäisissä aukko voidaan jättää huomattavasti suuremmaksi? Eli missä on viistoperäisen korvaava turvarakenne?

Tapio Ketonen:

Ei syynä ole kolariturvallisuus vaan korin jäykistäminen. Aukon reunusten jättäminen leveämmäksi on helppo keino saada korin peräpäästä paljon jäykempi lähinnä kiertymistä vastaan. Samaa tarkoitusta palvelee tavaratilan kannen ja lattian välisen kynnyksen jättäminen korkeaksi.

Joskus 50-luvulla ja 60-luvun alussa tavaratilan kansi ulottui aivan puskuriin eli lattiatasoon saakka, mutta korin peräpää jäi melko heiveröiseksi. Korin jäykistäminen on kuitenkin ajo-ominaisuuksien kannalta erittäin tärkeä asia, ja tähän on viime vuosina kiinnitetty tosi paljon huomiota.

Isolla takaluukulla varustetuissa joudutaan takaluukun reunukset tekemään merkittävästi tukevammiksi ja raskaammiksi, jotta saavutetaan haluttu jäykkyys. Se taas nostaa hintaa. Koska sedan kuitenkin nahkitaan ensisijaisesti silloin, kun monikäyttömahdollisuutta ei tarvita, haitta pienemmästä aukosta on hyvin vähäinen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.