Kysymys:

Oletko Ketonen kuullut, että Golfit olisivat kovia ruostumaan? Omistan Golfin vuosimallia -94. Siihen on tulossa kylkeen ruosteläikkä, jota kävin automaalaamossa näyttämässä. Maalari arvioi korjauskustannuksiksi noin 800 euroa. Hän oli myös sitä mieltä, että koko auto on vaarassa ruostua käsiin hetkenä minä hyvänsä.

Näin maallikon silmiin auto näyttää ihan hyväkuntoiselta ja -maaliselta ikäisekseen. Maalari löysi autosta muutaman kohdan, jossa maali vähän kupruili, ja antoi ymmärtää että koko maalipinnan alusta on täynnä ruostetta. Voiko tämä olla mahdollista vai huijattiinko nyt naisautoilijaa täysin? Mikä olisi "normaali" ruostetilanne tämän ikäiselle autolle?

Tapio Ketonen:

Golfit eivät ole kovia ruostumaan. Autosi ongelma taitaa olla se, että sitä on hoidettu kelvottomasti. Jos autoa on pesty milloin muistettu ja silloinkin harjattomassa pesussa, ja vahaaminen on jätetty kokonaan tekemättä, silloin se voi olla jo tuossa vaiheessa karmeassa kunnossa.

Maalipinnan hoitoon kuuluu ennen kaikkea säännöllinen pesu. Pinnan pitäminen puhtaana antaa ruosteelle vähemmän mahdollisuuksia. Vahaaminen taas toimii kahdella eri tavalla. Ensinnäkin vahaaminen irrottaa maalipintaan iskeytyneet pienet hiukkaset, jotka saattavat olla rautahiukkasia ja siten ruostuttavia. Toiseksi niiden takia suojaava maalipinta on rikkoutunut, ja vahaaminen peittää syntyneet kolot valalla, joka estää ilman happea pääsemästä tekemisiin pellin kanssa.

Olen sitä mieltä, että taisit käydä aika kalliissa maalaamossa. Kyllähän maalaaminen silti kalliiksi tulee, jos ensiksi pitää putsata ruoste pois alta, sitten paklata ja pohjamaalata pelti ennen pintamaalin ruiskutusta. Nuo kupruilut ovat kyllä ilmeisesti juuri sellaisia kohtia, että niissä maalipinta on rikkoutunut ja ruoste on päässyt tästä syystä alkuun. Menee filippiiniläisten henkiparantajien hommiksi tehdä etäarvio siitä, onko huijattu vai ei.

Taitava fiksari saa kyllä maalipinnan siedettävään kuntoon muutenkin kuin hiomalla ja maalaamalla koko kyljen, kunhan pinta nyt ei ole kokonaan pilalla. Uuden veroiseksi autoa ei välttämättä edes kannata yrittää maalata, ellei työtä tee itse.

"Normaalia" ruostetilannetta ei ole. Jos autoa olisi hoidettu kuten asiaan kuuluu, siis vahattu kunnollisella puolikiinteällä vahalla vähintään kaksi, mieluummin neljä kertaa vuodessa, se todennäköisesti olisi miltei täysin ruosteeton. Vastaavasti jos autoa ei olisi koskaan pesty vahaamisesta puhumattakaan,se ilmeisesti olisi jo ruostunut puhki. Niin paljon hoito vaikuttaa. Vahauksesta saa todella huiman tuntipalkan, ja kaiken lisäksi verottomana eli pimeänä suoraan omaan käteen!

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.