Kysymys:

Aurauskulma? Ennen takavetosen piti aurata ja etuvetosen harittaa. Nykyään ainakin joidenkin etuvetoisten pitää aurata. Osaatko selittää niin että maallikkokin ymmärtää? (kait se riippuu jotenkin rattaan kiinnityksestä tai veto-/kiinnityspisteen välisestä erosta!).

Tapio Ketonen:

Enpä osaa noista ohjauskulmien salaisuuksista sanoa sen enempää kuin että ilmeisesti auraus- tai harituskulmilla varaudutaan siihen, että kun veto pannaan päälle, kumihelat antavat hieman periksi ja auraus- tai harituskulma muuttuu.

Entiseen aikaan etuvetoisissa(kin) oli käytössä positiivinen olkapoikkeama, eli pyörän keskilinja oli ulompana kuin kääntö- eli olka-akselilinjan jatkeen kosketuspiste tien pinnassa. Tällöin vedätys kampesi pyöriä edestä kapeammalle. Nyt jo pitkään on käytetty negatiivista olkapoikkeamaa, keskilinja on tuota kääntölinjan jatketta sisempänä. Tällöin vedätys kampeaa pyöriä edestä leveämmälle. Nämä liikkeet ovat kuitenkin hyvin pieniä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.