Kysymys:

Voiko uuden auton hankkia ulkomailta (esim. Ruotsi) ja tuoda sen sitten Suomeen ensirekisteröitäväksi? Kyseessä on Suomen markkinoilla oleva automalli, mutta sellaisella moottorilla, jota ei tuoda Suomeen. Auto on tyyppihyväksytty EU:ssa ja myynnissä mm. Ruotsissa.

Pitääkö auto ensin rekisteröidä ulkomailla ja sitten tuoda se ikäänkuin käytettynä maahan? Miten takuuasiat järjestyvät? Voiko Ruotsista ostetun auton käyttää mahdollisissa takuukorjauksissa Suomessa?

Tapio Ketonen:

Uskoisin, että edullisimpaan lopputulokseen pääset, jos tilaat ko. mallin täkäläiseltä edustajalta. Näin säästyt kaikelta juoksemiselta tullissa ja katsastusasemalla sekä tietenkin käynneiltä siellä ostomaassa. Harvoinhan auto löytyy suoraan varastosta, joten se pitää kuitenkin tilata.

Koska kaikki uudet autot on EY-tyyppihyväksytty, rekisteröinti ei tuota vaikeuksia. Rekisteröinnissä ulkomaille ei ole mitään mieltä - ellei sitten jostain löydy jotakin porsaanreikää, joka tekisi tällaisen pelleilyn kannattavaksi.

Uuden auton voi ostaa mistä vain, ja autovero määräytyy Tullin tekemän arvion perusteella, jos ko. malli ei ole Suomessa myynnissä. Lähtökohtana käytetään tietenkin Suomen hinnastoja sekä tarvittaessa sitä, miten malli muiden maiden hinnastoissa sijoittuu, jos maahantuoja ei ole mallia hinnoitellut.

Uusilla autoilla on yleensä valmistajan myöntämä takuu. Aivan kuten voit viedä Suomesta ostetun auton takuuremonttiin vaikkapa Ruotsiin, aivan yhtä hyvin voit viedä muualta ostetun ajopelin Suomessa merkkikorjaamolle takuukorjaukseen.

En tiedä, miten Veho tänä päivänä suhtautuu asiaan, mutta joku vuosi sitten Vehosta kerrottiin, että jos joku on ostanut uuden Mersun Saksasta ja tuonut sen itse maahan, he kyllä tekevät takuukorjaukset, mutta veloittavat kulut asiakkaalta. Vasta sitten, kun tehdas on maksanut heille korvauksen, he maksavat rahat takaisin asiakkaalle.

Tämä oli aivan selvää kenkkuilua, mutta Veho oli varmistanut, että tämä oli sekä laillista että myös tehtaan taholta hyväksyttyä. Periaatteessahan kaikki merkkiliikkeet voisivat toimia näin, sillä kyllähän heiltä sitoutuu takuukorjauksissa aina rahaa siksi ajaksi kun tehtaan korvaus tulee. Asiakaspalveluksi tällaista toimintaa ei suinkaan voi kutsua. Niinpä yleensä takuukorjauksissa asiakkaan ei tarvitse käyttää rahaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.