Kysymys:

Citroenilla on sitkeässä huonon laadun maine. Nuorena miehenä en tarinoiden taustoja tarkemmin tunne, mutta useimmat vastustajat leuhottavat omaa (usein) saksalaista merkkiään muka laadukkaammaksi.

Citroen Xsara Break HDi 110 hv automaattina nyt kuitenkin näyttää panos-tuotos-suhteeltaan kerrassaan lyömättömältä matkamiehen autolta.

Onko Citikasta yleensä tai peräti erityisesti tästä mallista kantautunut mitään yksilöitäviä tyyppivikoja tai yleistä laadullista heikkoutta?

Tapio Ketonen:

Citroenin huono maine liittyy lähinnä vanhempiin ja isompiin malleihin. Vanha BX voi tulla kalliiksi, ja vanha XM tulee varmasti vielä kalliimmaksi. Sen sijaan Xsara tai ZX ovat itse asiassa lähempänä Peugeoteja kuin Citroenin sukua, koska niissä ei ole kaasunestejousitusta. Ei sekään sinänsä ole kovin paha ongelma, kunhan vain löytää oikeat korjauspaikat ja varaosien hankintapaikat, jos joutuu uusimaan kaasujousielementtejä, painevaraajan tai pumpun.

ZX ja Xsara ovat lähisukulaisia Peugeot 306:lle, joka sinänsä oli aivan tavanomainen ajokki. Mitään kovin kummallisia vaivoja ei Saaroissa liene ollut, koska huhuja ei ole kantautunut korviin. Kyllähän noissa hieman enemmän taitaa esiintyä pikkuvikoja kuin japanilaisissa, se on kylmä totuus.

Eräs entinen työtoveri tuli aivan samaan johtopäätökseen ja hankki juuri tuollaisen farkun, tosin manuaalivaihteistolla. Tyytyväisenä on mies ajellut jo aika paljon.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.