Kysymys:

Jos Tuulilasi ei vielä ole tehnyt juttua dieselmoottorilla varustetuista pakettiautoiksi rekisteröitävissä olevista autoista, voisiko sellaista artikkelia harkita.

Jutussa olisi hyvä selvittää mitkä merkit ja tyypit hyväksytään pakettiautoiksi eli alhaisemman dieselveron autoiksi? Olen kuullut näitä olevan Toyota yaris D4D, Peugeot 307 jne. Hyviä autoja ja halpoja kuljettaa pakettiauton dieselverolla, jos on vain 2 henkilön ja tavaroitten kuljetustarve. Näissä on dieselvero henkilöautoina viitisensataa euroa, mutta pakettiautoiksi rekisteröityinä alle 100 euroa vuosi!

Mukava olisi myös tietää miten pitää toimia katsastuslaitosten kanssa. Takapenkkien poiston, turvavöitten jne kanssa?

Tapio Ketonen:

Luojan kiitos, tuo harrastus on onneksi aika harvinainen. Kyseessä kun on ilmiselvä veron kierto. Ne muutamat, jotka mahdollisesti tuollaista autoa todella tarvitsevat, eivät kyllä paina mitään, kun valtiovalta alkaa tukkia mahdollista porsaanreikää.

Pakettiautoista on juuri tämän asian takia tehty muutenkin hankalia laitteita, ja jos veronkierto yleistyy, seuraus on tietenkin se, että dieselvero nostetaan samalle tasolle henkilöautojen kanssa.

Onneksi tuollainen rekisteröinti veronkiertomielessä on teknisin määräyksin tehty hankalaksi, asiassa pitää olla valmistajan ja maahantuojan mukana, jotta auto voidaan nykyisin rekisteröidä pakettiautoksi. Tämän asian selvittäminen ei ole meidän listoillamme tärkeimpien joukossa.

Katsastusvaatimusten osalta on viisainta käydä keskustelemassa katsastusasemalla. Sieltä saa tarkat tiedot ja ohjeet noihin asioihin. Se katsastusmieshän lopulta ratkaisee, hyväksyykö hän muutoksen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.