Kysymys:

Uusien autojen esittelyissä ja koeajoissa tulee usein esille autojen pohjalevy. Se mitkä kaikki automallit rakentuvat samalle pohjalevylle ja kuinka tärkeä tekijä se on niin taloudellisesti kuin auton ominaisuuksienkin kannalta.

Mikä on käytännössä tämä pohjalevy?? Minkä näköinen ja kokoinen se on? Mistä materiaalista pohjalevy on tehty ja miten erimerkkisten autojen pohjalevyt eroavat toisistaan? Mikä tekee pohjalevystä niin tärkeän osan koko autoa?

Onko teillä mahdollista näyttää pohjalevystä esimerkkikuvaa ja selventää miten eri autot rakentuvat pohjalevylle?

Tapio Ketonen:

Koko sana pohjalevy on oikeastaan hieman harhaanjohtava. Englanninkielisellä ilmaisulla platform tarkoitetaan laajempaa asiaa kuin pelkkä peltiosa tai peltiosien kokoelma, mita tuo pohjalevy oikeastaan tarkoittaa.

Kun eri autoja rakennetaan samalle "pohjalevylle", se tarkoittaa samalla sitä, että suuri osa kaikista alustan rakenteista on samanlaisia. Näin eri malleissa voidaan käyttää runsaasti yhteisiä osia, ja se tuottaa merkittäviä säästöjä.

Yhteinen perusrakenne toisaalta helpottaa auton suunnittelua, koska tietyt asiat saadaan kuin ylhäältä annettuina. Samalla se kuitenkin rajaa varsin tarkoin auton mitat ja kokoluokan. Tuo pohjalevyn käsite on varsin joustava, sillä aina sekään ei vaadi välttämättä, että esimerkiksi eri mallien akseliväli olisi aivan sama.

Yhteisten rakenteiden käyttäminen alentaa selvästi kustannuksia. On paljon halvempaa tuottaa osia pitemmissä sarjoissa kuin valmistaa kahta likimain saman luokan automallia varten erilliset prässityökalut ja sitten tehdä suunnilleen samaan tarkoitukseen sopivia peltiosia. Yhteisten alustaosien käyttäminen ei näy päällepäin, korin muotoilu voidaan hoitaa yksilöllisesti ja varsin vapaasti, toki merkin sukunäön puitteissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.