Kysymys:

Kysymykseni koskee focuksen vikoja. Onko esimerkiksi pallonivelissä ollut paljonkin vikoja? Omalla focuksellani on ajettu 23tkm ja kuopissa kuuluu sellaista kolinaa kun kuluneista alapalloista yleensä kuuluu. Autoni on vuosimallia -99 eli alkupään autoja.

Uskoni uusiin autoihin on mennyt. Edellinen oli Rover, eikä toiminut, tutun Fiatia ei saatu koskaan kuntoon jne, vaikka kirjan kirjoittaisi. Kesäisin saa sentään ajaa museoikäisillä, joissa tuntuu olevan vain saman verran vikoja, vaikka kilometrejä on kymmenkertaisesti.

Tapio Ketonen:

Focuksen alapallonivelistä ei ole kantautunut juttua tännepäin. Se ei kuitenkaan merkitse, etteikö niissäkin voisi olla vikoja. Pelkkä ääni ei mielestäni kuitenkaan riitä selvittämään, ovatko nivelet kuluneet. Varmuus saadaan vasta tarkemmalla tutkimisella. Samanlainen lotina voi tulla muualtakin, esimerkiksi kallistuksenvakaajan välivarret eli ns. koiranluut ovat yksi yleinen lähde noille kolinoille.

Yksi mahdollinen syy voivat olla myös vetoakselit. Maahantuoja ei ainakaan vielä ole vastannut tiedusteluumme Focuksen ja Mondeon sisäpuolisten vetonivelten ongelmista. Saamamme lukijapalautteen perusteella näyttää kuitenkin siltä, että näiden Fordien vetonivelet kuluvat poikkeuksellisen nopeasti. Syy tähän on se, että niveliä voiteleva rasva pääsee etenkin talvisaikaan roiskumaan ulos. Tunnettu tosiasia taas on, että jos nivelestä rasvat pääsevät ulos, sinne pääsee kyllä varmasti myös kuraa rasvan tilalle. Näin syntyy tehokas hiomatahna.

Focuksesi on jo sentään aika vanha, neljä vuotta, vaikka onkin harvinaisen vähän ajettu. Keskimäärin tuo ajomäärä tekee vain 6.000 km vuodessa. Yleensä tuo reilut 20.000 km kertyy uutena ostettuun autoon vuodessa. En tarkoita, että kolinan ilmaantuminen olisi mitenkään hyväksyttävämpää, vaikka kilometrejä onkin kertynyt vähemmän, mutta myös aika kuluttaa autoa, joten vähän ajettuun tulee vikoja pienemmillä km-lukemilla kuin paljon ajetuissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.