Kysymys:

Millainen vastuu autoliikkeillä ja maahantuojilla on takuiden osalta? Uutena ostettu (1 omistaja, siististi pidetty ja huollettu, aj. 65 tkm) 440 Volvon takalokasuojan kaaret ruostuneet puhki, mikä todettu Biliassa vuosi sitten. Viikko sitten kehotettiin viemään arvioitavaksi ja takuukorjattavaksi Malmille. Siellä todettiin, että auto 2 viikkoa myöhässä, kun takuu kattaa 8 vuotta. Näin ollen asiakas joutuisi itse maksamaan 2700 euron korjauksen.
Miten on, voiko autoliike todella toimia näin, eikö heillä ole mitään vastuuta?
Tuskinpa ruoste tuli 2 viikossa, varsinkin kun asia todettu jo vuosi sitten.

Tapio Ketonen:

Eihän tuossa mitään ongelmaa ole, jos asia on Biliassa todettu vuosi sitten. Viitataan vain silloisiin tietoihin, kyllä niiden pitäisi löytyä Bilian tiedostoista.

Sinänsä puhe takuun loppumisesta pari viikkoa sitten on kohtuutonta höpöhöpöä, se kuuluisa sokea Reettakin näkee, että ruoste on ollut olemassa jo kaksi viikkoa sitten. Mutta jos liike vetoaisikin siihen, että asiakas ei ole korjauttanut autoa ajoissa eli kohtuullisen ajan kuluessa vaurion havaitsemisesta, niin siihen ei mielestäni tässä tapauksessa ole oikein hyvää selitystä. Jos vaurio on todettu jo vuosi sitten, niin miksei sitä ole silloin korjattu? Yleensä takuuehdoissa vaaditaan, että havaittu vika on korjautettava kohtuullisen ajan kuluessa.

Jos remontti menee omaan piikkiin, autoa ei kannata aivan noin vain viedä Biliaan ainakaan tuolla hinnalla. Kannattaa pyytää tarjous useammasta peltitöitä tekevästä liikkeestä. Lokasuojakaarien uusimisesta tuo hinta tuntuu aika korkealta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.