Kysymys:

Mazda 323:seni (-81) moottori ylikuumenee. Flekti menee päälle yllättävän usein ja jäähdyttimestä valuu vettä lammikoksi auton alle ajon jälkeen (letkusta, josta normaalisti poistuu ylimääräinen vesi). Mistä tämä kaikki voisi johtua? Mitä vialle voisi tehdä?

Tapio Ketonen:

Vaikuttaa pahasti sitä, että kannentiiviste taitaa vuotaa. Palotilasta pääsee painetta nestetilaan, ja paine ajaa nestettä ulos hukkaputkesta. Toinen vaihtoehto on, että jäähdytin on tukkeutunut, jolloin sen kyky siirtää lämpöä pois mootorista on heikentynyt. Myös jäähdyttimen painetulppa saattaa vuotaa, jolloin nestettä vuotaa helposti yli. Painetulpan tiivisteen tai sen kiristysjousen kunto on helppo tarkastaa katsomalla ja sormin kokeilemalla.

Auton ikä antaa kyllä aihetta epäillä kannentiivisteen vuotoa, sillä alumiinikannen yhteydessä tiiviste alkaa yleensä aikaa myöten vuotaa. Korjauskeino on kannen irrotus ja uuden tiivisteen aentaminen. Yleensä myös on tarpeen varmistaa kannen suoruus hiomalla tiivistepinta koneistamossa.

Kannentiivisteen vuoto voidaan paljastaa testerillä, joka imee jäähdyttimen yläosassa olevaa ilmaa reagenssinesteen läpi. Jos siinä on palamiskaasuja, neste värjäytyy.

Tukkeutunut jäähdytin saadaan parempaan kuntoon huuhtomalla. Aivan tavallinen vesi vuorotellen eri suuntiin riittää, mutta myös puhdistusaineita voidaan käyttää. On myös hyvä tarkastaa, ettei jäähdyttimen kenno ole ulkopuolelta tukossa, siis että jäähdytysripojen välit ovat puhtaat.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.