Kysymys:

Auto on Opel Ascona vm.'88 1.6S-kaasutinkoneella. Kysymys on käynnistyksestä ja sitä seuraavasta 5-15 minuutista. Lämpimänä kone käy melko tasaisesti, vetää puhtaasti, ei kuluta paljoa bensaa, ei syö öljyä eikä tunnu mitään muutakaan vikaa. Mutta kylmänä, siis ens. käynnistys seisomisen jälkeen on takkuista.

Autossa on joku (puoli)automaattiryyppy (pitää polkasta kaasua pari kertaa ennen starttia). Kone käynnistyy kyllä moitteetta, mutta useimmiten sammuu heti. Ja kun sen saa käymään, niin se röpöttää ja joskus nakuttaa (myös kylmänä kuormitettaessa) ja kuulostaa muutenkin siltä kuin joku olisi vialla. Talvellakaan ryyppy ei ens. 5 minuutin aikana toimi eli kierrokset on noin 700-800 r/min, sitten vasta alkaa tyhjäkäynti nousemaan sinne 1200:aan.

Monesta paikkaa on neuvoa kysytty mutta kunnon apua ei ole saatu... Auto toimii muuten hyvin eikä sitä viitsisi vaihtaa kun huolella on hoitanu, joten korjata pitäisi.. kiitos mahd. avusta ja mainiosta palstasta!

Tapio Ketonen:

Kyllä on viisaus näemmä mennyt maan rakoon, jos kukaan ei osaa antaa neuvoa tai korjaamisohjetta oikuttelevalle automaattiryypylle!

Käsillä ei nyt ole Asconaa GM Varajet II -kaasuttimella, mutta automaattirikastin toimii yleensä siten, että kaasuttimen kyljessä on rasia, jossa bimetallijousi kääntää kylmänä ollessaan rikastinläppää kiinnipäin. Rasian kylkeen tulee muistaakseni jäähdytysnesteletkut, jotka lämmittävät jousta. Tällöin jousen asento muuttuu ja rikastinläppä kääntyy aukipäin.

Ennen käynnistystä automaattirikastimella varustetun auton kaasupoljin polkaistaan yhden kerran alas, tällöin rikastinmekanismi vapautuu ja läppä kääntyy kiinni. Kun kone käynnistyy ja lähdetään ajamaan, rikastimeen liitetty alipainetoiminen kalvosylinteri eli ns. pull down -rasia avaa rikastinta, mikäli alipaine rikastinläpän alapuolella kasvaa liian suureksi. Tämän pitäisi estää röpöttäminen.

Oireet viittaavat siihen, että rikastinrasia ei toimi kuten pitäisi. Myös pull down -rasiassa voi olla vikaa. On mahdollista, että pelkkä vivuston nivelten voitelu ja herkistäminen auttaa, myös säätö voi olla tarpeen.

Jos noista ei ole apua tai et muuten tunne oloasi varmaksi kaasuttimen kimpussa, suosittelen, että kiikutat Ooppelin osaavan kaasutinkorjaajan käsiin. Ilmeisesti sinne pitää uusia jonkin verran osia. Samalla voit myös pyytää uusimaan virranjakajan alipainesäätimen, sillä miltei varmasti senkin kalvo on puhki. Tuo kun on Opelien yleisin tyyppivika. Sen uusiminen tienaa pian hintansa, yleensä kulutus putoaa toista litraa sadalla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.