Kysymys:

Miesystävälläni on farmari Vectra -98, joka ei (vaihteeksi) mennyt katsastuksesta läpi. Takaa pitäisi vaihtaa jotkut puslat, mutta heiluttelemalla tai montun päällä katsomalla väljyyttä ei tunnu eikä näy. Mitkä puslat siis on kyseessä? Narinaa kuuluu kyllä ajaessa.

Toinenkin isompi ongelma ilmeni: käynnistettäessä katkesi jakopään hihna... Kuinka pahuksen usein se pitäisi vaihtaa? Entä vauriot?

Vielä Primerasta: kuustoistaventtiilisestäni halkesi kansi ennen kuin 200 tonnia tuli ajetuksi (eikä johtunut "nestehukasta" tms.). Onkohan muita isompia ylläreitä odotettavissa? Auto on -90 luvun alkupuolelta, 1,6 koneella.

Tapio Ketonen:

Kyllä katsastusmiehen tietenkin pitäisi kertoa, mitkä puslat ovat väljät, mutta jos väljyyttä on niin paljon, että se estää katsastuksen, niin kyllä se sieltä löytyy. Suosittelen ottamaan yhteyttä korjaamoon, minkään alustan puslien vaihtaminen kun ei oikein tahdo onnstua kotikonstein.

Se jakopään hihna pitää vaihtaa vähintään 60.000 km välein. Katkeamisesta aiheutuu paljon hankalia vaurioita. Venttiileitä menee useampiakin uusiksi, pahalla tuurilla jopa kaikki. Jos oikein huono tuuri iskee, voi mennä kansikin, jos venttiili katkeaa ja pätkä jää männän ja kannen väliin hankalasti. Kallista hommaa joka tapauksessa.

Kannen halkeaminen on harvinainen tapaus, mutta eihän se paljon lohduta, jos omalle kohdalle sattuu. Voi olla, että alkuvaurio on syntynyt jo vuosia sitten, silloin on sitä nestevajausta voinut olla. Vanhan auton ylläreistä on mahdotonta sanoa yhtään mitään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.