Kysymys:

Autoni on -96 Opel Astra 1.8l. Tällä hetkellä kilometrejä 96tkm. Nyt luultavasti meni jakohihna poikki, viimeksi vaihdettu 60tkm kohdalla (vajaa 3 vuotta sitten) merkkihuollossa.

Ilmeisesti vastaavia tapauksia on ollut ennenkin, eli kysyisin, onko tietoa miten Opel mahdollisesti suhtautuu korvaus/takuu vaatimuksiin? Hihnalle on ilmoitettu 60000km/4vuotta vaihtoväli.

Mainittakoon vielä, että tuon 60tkm jälkeisiä välihuoltoja ei ole tehty merkkiliikkeessä, onkohan sillä jotain merkitystä? Miten asiassa pitäisi lähestyä Opelia?

Tapio Ketonen:

Periaatteessa autoa on huollettu tuolta osin valmistajan ohjeiden mukaisesti. Jakohihnan vaihtoväli oli aikaisemmin 120.000 km, mutta se lyhennettiin viime vuonna 60.000 kilometriin.

Ratkaisevassa osassa ovat Opelin huolto-ohjeet. Jos jakohihnalle pitäisi tehdä jotakin noissa väliin jääneissä huolloissa, silloin tilanne on hankalampi. Ellei ohjeissa sanota asiasta mitään, silloin ei pitäisi olla merkitystä, missä välihuollot on tehty.

Asiassa kannattaa kääntyä sen korjaamon puoleen, jossa hammashihna on aikanaan vaihdettu. He sitten kyselevät asiaa maahantuojan huolto-osastolta. Ilmeisesti tilanne ei kuitenkaan ole kovin harvinainen, joten jonkinlaiset vakiomenettelytavat lienevät jo muodostuneet.

Mielestäni tuo tapaus on aivan selvä esimerkki kuluttajansuojalaissa mainitusta tapauksesta, jolloin tuote ei olekaan kestänyt kuten kuluttajalla on ollut syytä odottaa. Merkkiorganisaatio siis on mielestäni vastuussa asiasta, ellei hihnalle ohjeiden mukaan olisi pitänyt välihuolloissa tehdä jotakin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.