Kysymys:

Kun samanmallisessa autossa olevan perusmoottorin EU-kulutus on yleensä pienempi kuin astetta suuremman, niin kuinkahan mahtaa käydä ylämäkiajossa? Onkohan Tuulilasissa koskaan testattu asiaa?

Tapio Ketonen:

Tilanne vaihtelee. Ratkaisevassa asemassa ovat voimansiirron välitykset. Jos välitykset on muutamien japanilaismerkkien tapaan valittu siten, että on pyritty mahdollisimman pieniin normikulutuksiin, silloin lisäkuormitus voi nostaa kulutusta aika paljonkin. Tämä on yleensä huomioitu testeissä, mutta mitään vertailevaa testaamista emme ole tehneet, sen toteuttaminen olisi melkoisen hankalaa.

Moottorien ominaiskulutus vaihtelee käyntinopeuden ja kuormitusasteen mukaan hyvin voimakkaasti. Jos moottori joutuu toimimaan sellaisella kuormituksella ja käyntinopeudella, että ominaiskulutus on suuri, silloin kulutus nousee. Jos välityksillä on etsitty pieniä normikulutuksia, näin voi käydä kuormituksen lisääntyessä.

Ylämäkiajolla ei meillä Suomessa ole kovin suurta merkitystä, koska meillä mäkiä on aika vähän, mutta talvikeli tekee aivan saman. Kova pakkanen lisää ajovastuksia merkittävästi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.