Kysymys:

Kiikarissa olisi käytetty Mazda 323 1.6i vm. -90, jolla on ajettu vain n. 60tkm. Mitä kohteita tuosta tulisi erityisesti tarkastaa ruosteen raiskauksen lisäksi? Pintapuolin auto näyttää lähes ruosteettomalta, minkälaista ruostesuojausta ajokille kannattaisi harkita? Voiko vähäiset kilometrit olla jopa haitaksi? Mitkä osat vanhenevat iän eikä niinkään kilometrien mukana?

Tapio Ketonen:

Vuodet vanhentavat ennen kaikkea kumiosia. Vetoakselien ja ohjauksen nivelten suojakumit haurastuvat aikaa myöten, joten niiden kunto on aiheellista tutkia huolellisesti. Myös jarrusylintereihin kertyy jarrunesteeseen liukenevan veden ansiosta ruostetta, mutta niiden kuntoa ei voi avaamatta tutkia. Myös jarruletkut hapertuvat ajan myötä, joten nekin saattavat olla uusimisiässä. Eikä bensaletkujenkaan uusiminen ole kovin huono liike, sillä letku on halpaa, ja uusiminen voi estää vaikkapa tulipalon.

Ennen ruosteenestokäsittelyä auton kori pitää tarkastaa huolella. Ruosteen päälle ei kannata mönjiä levitellä. Ruosteenestofirmat kyllä tutkivat auton, mutta niissäkin suhtaudutan asioihin eri lailla. Joillakin on niin jyrkkä linja, että jo kolme vuotta vanha auto heidän mielestään kaipaa ruostekorjauksia, mutta useimmat sentään tunnustavat, että ruosteenestokäsittelylläkään autosta ei saada ikuista, ruostuminen ainoastaan hidastuu.

Jos autossa ei ole ruostevaurioita, niin kyllähän oikeastaan minkälainen käsittely tahansa on suureksi avuksi. Puhkiruostuneeseen ei kannata enää tehdä käsittelyä ennen peltikorjauksia. Korjausten jälkeen käsittely kannattaa ilman muuta, silloin ruostuminen pysyy taas pitkään kurissa. Ruosteenestofirmoilla on usein vanhoihin autoihin hieman kevyempiä ja edullisempia käsittelyjä. Vanhalle kun ei voida enää myöntää takuuta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.