Kysymys:

Hei! Ostin 3 kuukautta sitten käytetyn Skoda Fabia HB 1.9 SDI dieselin vuosimallia 2000. Mittarilukema ostohetkellä oli 73000. Nyt kävin vain mielenkiinnosta koeajamassa muutamia käytettyjä suuremman luokan autoja, kuten Volvo S40. Hintaa kyseisillä vaihdokeilla oli max 16.000 euroa.

Järkytys oli suuri kun kysyin vaihtohyvitystä Fabialleni. Kaikki liikkeet joissa kävin tarjosivat keskimäärin 11 tuhannen euron molemmin puolin, huonoin vain 10000 ja paras 11600 euroa. Tuona 3 kuukautena olin itse ajanut mittariin 5 tuhatta lisää, joten lukema on nyt 78 tuhatta. Mistä NÄIN suuri arvonalennus johtuu?

Muutamat selittelivät mm. dieseleiden hiipunutta kysyntää yms. Onko dieselille paras myyntiaika jokin muu kuin kesä ja onko kesä yleensäkin niin hiljaista aikaa, että autoliikkeet tarjoavat näin vähän? Vai onko vastaus yksinkertaisesti se, että auton hinnassa oli pari tonnia ilmaa?

Ostin auton eräästä merkkiliikkeestä joten kuvittelisi heidän osaavan hinnoitella autonsa oikein. Myös nettiä katsellessani huomasin, että vastaavista pyydettiin autoliikkeissä 13900-15900 euroa joten maksamani hinta tuntuu sitä vasten oikealta. Siis, miten 14900 euroa maksaneesta autosta hyvitetään vaihdossa 15 tonnin autoon vain noin 11 tuhatta euroa?

Tapio Ketonen:

Autokauppias ei elä vaihtamalla samanhintaisia autoja päittäin, joka kaupasta pitää jäädä voittoa. Jos olisit tehnyt kaupat, melko varmasti Fabiasi pyyntihinta olisi ollut tuossa mainitsemassasi haarukassa.

Toinen selitys on, että autokauppa on nyt käynyt ennätysvilkkaana, joten vaihtoautoja on kaikilla varastoissa. Niinpä vanhaa autoa ei haluta ottaa, ja paras tapa ilmaista haluttomuus on tarjota matalaa hintaa. Jos asiakas tähän silti suostuu, niin sittenhän tilanne on kauppiaan kannalta oikein hyvä. Voittoa tulee että ropisee.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.