Kysymys:

Käytin auton merkkiliikkeen nelipyöräsuuntauspenkissä ja lähtiessä ratti oli reilusti (n.40 astetta) vinossa vasemmalle. Vein auton samantien takaisin ja pyysin saattamaan ratin suoraan, kuten se oli ennen mittausta ja pyöränkulmien säätöäkin. Ratin asento oikaistiin irrottamalla se ja kääntämällä parin uran verran booreissa.

Onko tämä oikea tapa vai olisiko pitänyt varmistaa, että ohjaus todella on keskellä ja vasta sitten säätää pyöränkulmat oikeiksi? Vaikuttaneeko tämä säätötapa esim. kääntyvyyteen eri suuntiin? Sinänsä mielenkiintoista, että ratti ylipäätään oli vinossa, koska säätötarvetta kerrottiin olleen vähäisessä määrin ainoastaan toisen takapyörän jossakin kulmassa.

Tapio Ketonen:

Jos ratti on saatu vinoon raidetangoista säätämällä, niin kyllähän se pitäisi samalla konstilla oikaistakin. Periaatteessa tuolla kerrotulla korjaustavalla saadaan auton kääntöympyrä eri suuntiin eri kokoiseksi. Eri asia toki on, onko tuolla käytännön merkitystä, kääntyvyys kun on luonnostaankin yleensä eri suuntiin erilainen. Mutta jos raidetankoihin olisi koskettu, auto olisi taas pitänyt laittaa suuntauspenkkiin, ja siihenhän olisi kulunut aikaa! Puolivillainen työsuoritus siis korjattiin toisella puolivillaisella työsuorituksella.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.