Kysymys:

hoh-hoijaa, vai että manuaali-ilmastointi on parempi kuin automaatti-ilmastointi?

Nyt kun köyhillekin on annettu mahdollisuus ilmastointiin niin eikös vaan juuri ne köyhät jotka ensimmäisen manuaalisen ovat autoonsa saaneet ala haukkua astetta parempaa versiota kun itsellä ei ole varaa siihen 500€ kallimpaan versioon? Justiinsa joo ja jetsulleen. Eihän se ole mistään kotoisin että auto pitää itse lämmöt sisätiloissa kurissa, pitäähän niitä päästä säätelemään. Samoin on aivan turhaa kuudes vaihde autossa, viisi riittää kun eteenpäin pääsee.

Samaa rutinaa jostain tuontiautoista, köyhät rutisee kun on kallista tuoda käytetty kosla ulkomailta... ja täällä tuetaan vielä mukisematta tuollaista köyhien kikkailua.

Tapio Ketonen:

Just niin. Varmaan joku on ihan tosissaan sitä mieltä, että asteluvun säilyminen oikeana on tärkeää. Minun mielestäni on toissijainen asia, montako astetta autossa on lämmintä sisällä, paljon tärkeämpää on se, että tuntuu miellyttävältä. Ja läheskään aina automaattinen ilmastointi ei tuohon päämäärään vie yhtä kätevästi kuin manuaalinen. Toki muutamissa tapauksissa automatiikka toimii oikein mainiosti, hyvä esimerkki tästä oli jo muinainen Saab 9000 80-luvun puolivälistä. Sen ilmastointiautomatiikkaa eivät useimmat tämän päivänkään autot vielä pysty päihittämään.

On tietenkin eri asia, jos kuskin taidot ovat samalla tasolla kuin yleensä saksalaisilla taksikuskeilla. En näet muista nähneeni koskaan saksalaisen taksikuskin käyttävän lämmityslaitetta siten, että ikkunat olisivat pysyneet kostealla kelillä kuivina tai että autossa olisi ilma vaihtunut sopivasti. Tällaisella kuskilla huonokin automatiikka on parempi. Tosin siinäkin on off-nappi.

Niin ikään olisi tietenkin hauska kuulla, mitä käytännön hyötyä on siitä, että autossa on niitä vaihteita kuusi, seitsemän, kymmenen tai vaikkapa viisitoista. Millä tavalla suuri vaihteiden määrä tekee ajosta mukavampaa? Ettei vain Lasse olisi mainosten uhri?

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.