Kysymys:

Ostin vuoden 2002 mallia olevan Toyota Avensis 1.8 VVT-I Terra Wagonin, (ajettu 45 000 km) koeajossa ohjaus vatkasi lievästi, myyjä epäili huonoa tasapainotusta ja laittoi auton huoltoon ja teimme kaupat. Mutta huollosta huolimatta siinä on kiusallinen vatkaus ohjauksessa. Olen lukenut palstaanne ja monet ihmiset haukkuvat Toyotan ohjausta. Onko tämä tyyppivika vai renkaista johtuva vaiko jostain muusta. Olisiko syytä viedä autotohtorin testaukseen että saisi puolueettoman mielipiteen, onhan tehdastakuuta jäljellä vielä n. 1,5 vuotta.

Onko kyseisessä autossa jonkinlainen kierrosluvun rajoitin? Koska kun kiihdyttää reippaasti niin moottori rupee pätkiin kun kierrokset nousee ylös, tuntuu kuin vaihde hyppäisi päältä pois. Saman tekee myös vapaalla kaasutettaessa reippaasti. Kumpi polttoaine on suositeltavampi 95 vai 98.

Tapio Ketonen:

Minkäänlainen vatkaus ei kuulu Avensiksen ohjaukseen, kyseisessä autossa on jotakin vikaa. Vika voi olla vanteessa tai renkaassa, myös pyörän napa voi olla vääntynyt. Autolla on voitu vaikkapa luistella kadun reunakiveen. Myös vioittunut vetoakseli voi aiheuttaa vemputusta.

Ensimmäinen temppu tietenkin on tarkastaa itse, että onko pyörässä vikaa. Kumpikin pyörä vain erikseen ilmaan, pyöritettäessä näkee johonkin kiinteään esineeseen vertaamalla, heittääkö pyörä. Jos ilmiö tuntuu selvästi ajon aikana, sen osoittamisen korjaamon työnjohtajalle pitäisi onnistua helposti.

Kaikissa autoissa on käyntinopeuden rajoitin, joka katkaisee polttonesteen syötön ja yleensä myös sytytyksen, kun moottorin käyntinopeus nousee liian suureksi. Elikkä vika on ratin ja penkin välissä, jos vedätettäessä kone alkaa pätkiä. Moottoria ei näet kannata vetää kiihdytyksessä liikaa ylikierroksille, teho alkaa laskea suurimman tehon kierrosten yläpuolella hyvinkin nopeasti.

Avensiksessa kuten useimmissa muissakin autoissa kannattaa ilman muuta käyttää 95-oktaanista. Korkeammasta oktaaniluvusta on hyötyä vain silloin, jos moottori pyrkii matalaoktaanisemmalla bensalla nakuttamaan. Ysikasi on kalliimpaa, eikä lisähinta anna normaalisti yhtään parempaa suorituskykyä.

Nykyaikaisissa moottoreissa on usein nakutustunnistin, joka säätää sytytystä nakutuksen ilmaantuessa. Sen ansiosta nakutus ei pääse aiheuttamaan moottorivaurion vaaraa. Toki tällöin teho hieman laskee, mutta ero on marginaalinen ja ilmenee vain hetkellisissä ääritilanteissa. Jos auton moottori kaipaa korkeampaa oktaanilukua, polttonestesuositus on silloin 98.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.