Kysymys:

Voisiko Tuulilasi tehdä jutun, joka käsittelisi vähän käytetyn/uuden auton tuontia japanista (esim. Subaru Impreza WRX STi).Tulisiko se halvenmaksi tuoda Suomeen vai ostaa täältä. Voisi tehdä muistakin autoista/maista samanlaisen vertailun. (esim. Saksa/Porsche 911 Turbo)

Tapio Ketonen:

Auton tuominen Japanista ei sinänsä tule kalliiksi, mutta mitäpä sillä tekisi? Japanissa käytettyä autoa kun ei saa oikein millään ilveellä rekisteriin Suomessa eikä muissakaan EU-maissa. Poikkeus ovat muuttoautot. Japanissa ei liioin myydä EY-tyyppihyväksyttyjä malleja uusina, joten uuttakaan ei voi tuoda.

Saksan osalta vertailun voi tehdä itsekin. Uuden auton vero määräytyy Suomen myyntihinnan (tällä hetkellä 210.000 euroa) perusteella. Tuosta hinnasta vähennetään 650 euroa, autoveron määrä on 28 % erotuksesta eli 53.146 euroa. Saksassa auton suositushinta on 126.208 euroa, joka sisältää arvonlisäveroa 16 % eli 20.193 euroa. Tämän veron saa Suomeen tuotavasta uudesta autosta pois, mutta valitettavasti autosta sekä myös autoverosta joutuu maksamaan meikäläisen arvonlisäveron, joka on 22 %.

Auton hinta siis muodostuu seuraavasti:
ostohinta ilman Saksan alvia 106.015 euroa
Suomen autovero 53.146 euroa
Suomen arvonlisävero 35.016 euroa
Yhteensä 194.177 euroa

Tämä laskelma on äärimmäisen epätarkka, summissa on varmasti heittoa. Siinä ei ole huomioitu saksalaisen autoliikkeen toimituskuluja, kuljetusta Suomeen eikä katsastus- ja rekisteröintikuluja. Tosi mielellä liikkuvan ostajan kannattaa lisäksi tarkistaa, vaatiiko Tulli lisäämään ostohintaan myös rahti- ja toimituskulut, silloin niistäkin menee arvonlisäveroa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.