Kysymys:

Olen lukenut monta suomen-, saksan- ja ruotsinkielistä koeajoa, testiä ja vertailutestiä, joita on tehty sekä kesä- että talviolosuhteissa BMW 5-sarjan autolla.
Lisäksi olen keskustelupalstalla saanut yleensä positiivista
palutetta käyttäjiltä.

ADACin vikatilastossa BMW on kokoluokassaan ollut toinen Audin jälkeen, mutta kuitenkin Mersun edellä. Audissa on siis ollut vähiten vikoja. Em. perusteella olin päätymässä BMW 5-sarjan käytetyn hankintaan. Laitan tähän alle yhden keskustelupalstalta poimitun vikakertomuksen (suora kopio):

"Tässä vikakertomusta BMW 530DA vm.-01
tuskaiselta taipaleelta.
-44000 km turbo vaihdettu (takuu)
-46500 km naftapumppu vaihdettu, auto jätti tielle (takuu)
-77000 km hammastanko/ohjausvaihde vaihdettu (takuu)
-84500 vesipumppu vaihdettu, auto jätti tielle (takuu)
-91500 km polttoainepumppu vaihdettu, jätti tielle (takuu)
-115 000 km etuiskarit vaihdettu (takuu)
-130 000 km automaattivaihteiston ohjausyksikkö vaihdettu (835E)
-138 000 polttoainepumppu vaihdettu, nilkutettu huoltoon (400E)
Lisäksi kaikenlaista pienempää sälää vaihdettu mm. luistonesto/abs-antureita useita.
Oven tiivisteet ihme räkää jotka kuluvat niin nopeasti, että uudet pitäisi tilata aina jo seuraavaan huoltoon valmiiksi.
Lampunlasit muovia ja lämmöstä menevät pienille halkeamille ja valot tämän johdosta surkeat. Eivät tehtaan käskystä mene takuuseen, on kuulemma vain kosmeettinen haitta:)
Kun autolla oli ajettu vähän yli 90 tkm niin oli jättänyt kolme kertaa tielle ja matkaa jatkettu hinurin nokassa."

Tuo vikakertomushan on BMW:n dieselmallista, mutta siinä on monta yleisesti autoa koskevaa kohtaa. Miten sinun mielestäsi on mahdollista noin runsas vikaisuus? Ja onko sinulle tietoa samantapaisista BMW 5-sarjan ongelmista?

Jos BMW 5-sarja on tuossa määrin vikainen, niin sen hankinnasta on kai paras luopua. Tuo BMW-tapaus on kertoman mukaan ollut pääkaupunkiseudulla.

Tapio Ketonen:

Kyllä tuo kertomus on sinänsä uskottavaa tarinaa, vaikka se todella vaikuttaakin uskomattomalta. Kyllähän tuon hintaluokan auton pitäisi kestää vähän paremmin. Mutta valitettavasti aivan vastaavia tarinoita kuulee muiltakin merkeiltä, ei Bemari suinkaan ole ainoa tällaisten ongelmien kanssa painiva merkki.

Onneksi tuollaiset kauhukertomukset eivät sentään ole aivan jokapäiväisiä, paremminkin toimivia autoja on olemassa. Mutta kirotun harmillistahan tuo on, jos kohdalle sattuu. Jos auto maksaa yli 55.000 euroa, niin ei tuollaisia murheita luulisi joutuvan kokemaan.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.