Kysymys:

BMW 320 ohjekirjassa mainitaan,että polttoaineen loppuminen voi vaurioittaa moottoria ja katalysaattoria. Miten ?

Tapio Ketonen:

Kyllähän aika monetkin valmistajat varoittelevat tuosta katalysaattorin vaurioitumisesta, mutta käytännössä uhka lienee korkeintaan teoreettinen. Kun bensa loppuu, seokset menevät liian laihalle. Bensan tulo moottoriin ei kuitenkaan yleensä lopu aivan kuin sienään, vaan säiliön pohjalla oleva lopputilkka hölskyy, ja välillä bensaa tulee, välillä ei. Tällaisessa tilanteessa voisi teoriassa sattua, että moottorinohjausjärjestelmä pyytää koneelle täyttä suihkutusmäärää, ja jos bensaa äkkiä tuleekin, tapahtuu hetkellinen yliannostelu. Tämä voisi rasittaa katalysaattoria - teoriassa.

Bemarin ohjeissa on myös otettava huomioon, että autolla saatetaan ajaa moottoritiellä kahtasataa bensan loppuessa. Tällöin seos voi mennä liian laihalle, ja se taas voi aiheuttaa ylikuumenemista. Liian laihalla käyvästä bensakoneesta voi vaikkapa palaa mäntä puhki. Tähän tilanteeseen voidaan päästä, jos vapaan nopeuden moottoritiellä pidetään kaasu pohjassa moottorin nykimisestä huolimatta. Jos nykimisen alkaessa nostetaan jalka kaasulta ja annetaan moottorin mennä moottorijarrutukselle, vaurioita ei synny.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.