Kysymys:

Suomessa on "paljon" korin- ja tekniikanvaihtoautoja. Tiedätkö, onko ilmiö yleiseurooppalainen, vai onko kyseessä vain Suomea koskeva ilmiö? Onko se hyväksyttävää? Perusteluja kysymykselleni. 1. Näillä em autoilla on valitettavasti "huijattu" montaa autonostajaa. 2. Takuu ei liene voimassa. 3. Prosenttimääräykset, eli miten mahdollinen korjaaminen tapahtuu, kun esim. uuden, isompimoottorisen tekniikan sähköistys on vaatinut muutoksia alkuperäiseen, ja uusi omistaja ei mahdollisesti tiedä, miten muutostyö on tehty???

Onko sinulla tietoa, miten tulevaisuudessa em muutostöihin tullaan suhtautumaan? Minulle on mm kerrottu, että Tampereen seudulla on ainakin 1000 kv-auton omistajalle lähetetty kysely, miten ne "muutosprosentit" menivätkään ja 200 autoa on kuulemma "häkissä" odottamassa tuomioistuimen päätöstä siitä, miten paljon veroa tulee maksaa, että autoa saisi edelleen käyttää.

Ja siitä seuraakin jatkokysymys. Jos vero-ongelmia ilmenee, onko vastuussa auton omistaja, vai muutoksen tekijä? Lisäksi. Jos rekisteriotteeseen on tehty merkintä muutosprosentista, niin mahdollisessa kolaritilanteessa saattaa olla pakko vaihtaa osia??? Kuka kontrolloi? Ja miten?

Vieläkin yksi jatkokysymys. Tietty automerkin malli on tullut markkinoille esim 2-litraisella moottorilla. Muutaman vuoden kuluttua samaan malliin voi tulla isompi ja samalla tehokkaampi moottori. Miten on mahdollista, että vanhaan malliin saa KUITENKIN vaihtaa isomman moottorin? Eikä sellaista ole ollut tekijälläkään, eli autotehtaalla tarjolla...

Tapio Ketonen:

Ilmiö on aika pitkälle vain ja ainoastaan suomalainen. Sen alkuperäinen syy on Suomen korkea autoverotus. Muutenhan tilanne olisi meilläkin sama kuin muualla, eli hommassa ei olisi mitään järkeä.

Koko ajatus korin vaihtamisesta itsekantavalla korilla varustettuun autoon on mieletön. Jos kori on mätä tai vaurioitunut, ainoa oikea tapa olisi auton romuttaminen. Jos koria ei kannata korjata oikaisemalla tai osia vaihtamalla, silloin koko auto pitäisi roputtaa ja käyttökelpoiset osat käyttää varaosina.

Kaikkein omituisinta touhua on eri tyyppisen korin vaihtaminen vanhaan tekniikkaan. Homma on teknisessä mielessä täysin järjetöntä, ja ainoa järki siinä onkin se, että näin pystytään huijaamaan joltakulta rahaa.

Olen aina ennenkin varoittanut, että jos autoon on vaihdettu kori, sitä autoa ei pidä ostaa, ei oikeastaan ottaa edes vastaan ilmaiseksi. Useimmissa korinvaihtoautoissa prosentit ovat pielessä eli liian korkeat. Kun asia sitten selviää jossakin vaiheessa, pahimmillaan käy niin, että autosta joutuu maksamaan julmetun autoveron, mutta siitä huolimatta sillä ei saa ajaa. Jos prossat menevät yli 50:n, kyseessä on uusi eli rakennettu auto, ja sen pitäisi täyttää kaikki nykyiset vaatimukset. Niitä jokin 80-luvun auto ei enää täytä.

Se prosenttien laskeminen on kyllä sairasta puuhaa. Pahinta on, että ne kerääntyvät ikuisesti. Laskutapaa muutettiin, kun eduskunta ei hyväksynyt esitystä, joka olisi kieltänyt korin vaihtamisen itsekantavalla korilla varustettuun autoon. Pahinta tuossa räknäämisessä on, että valvonta on täysin sattumanvaraista, siis jonkinlaista negatiivista lottoamista.

Jos prosentit eivät salli, osia ei voi eikä kannata vaihtaa, oli syy mikä tahansa. Prosentteja kontrolloidaan ensisijaisesti katsastuksessa. Lisäksi Ajoneuvohallintokeskus voi lähettää kyselyitä sillä perusteella, että joku asiasta kärähtänyt jobbari on jossakin vaiheessa ollut auton kanssa tekemisissä.

Verosta on vastuussa ensisijaisesti muutoksen tekijä, seuraavassa vaiheessa se, jonka omistuksen/hallinnan aikana on tehty sellainen muutos, joka vie prosentit yli rajan. Ellei näitä saada vastaamaan, kuten yleensä on asian laita hämäräjobbarien kanssa, vastuussa on auton nykyinen omistaja. Eli valtio kyllä ottaa omansa.

Tekniikan muuttaminen on hieman eri asia. Jos korin rakenne on sama, isomman moottorin asentaminen ei aiheuta mitään vaaraa. Lähtökohtahan on, että rakenteiden pitää vastata valmistajan vastaamassa mallissa itse käyttämiä. Suurin ongelma on sen osoittaminen, että auto edelleenkin täyttää tyyppihyväksynnän edellyttämät vaatimukset. Katsastuksessa vaadittavien todistusten määrä voi olla aikamoinen. Jos esimerkiksi asennetaan erilainen moottori, pitää voida osoittaa, että se on peräisin vaatimukset täyttäneestä autosta ja että kaikki tarpeelliset ja oikeat moottorinohjausjärjestelmän osat on asennettu. Myös jousituksen ja esimerkiksi jarrujen pitää olla suuremmalla moottorilla varustettua versiota vastaavat.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.