Kysymys:

Turbon ensimmäisessä numerossa jäi vaivaamaan lause "bensaturbojen aika alkaa olla ohi." Tälle väitteelle en ole löytänyt tukea. Bensamoottorissa turbolla saavutettava hyöty ei ole aivan yhtä suuri kuin dieselissä, mutta nykyisillä pienpaineturboilla saadaan arkiajossa varsin mukavasti vääntäviä moottoreita edullisesti. Näkisin, että bensaturbot ovat pikemminkin yleistymässä. Ainakin Renault, Opel, Rover ja Lancia ovat uusia pienpaineturboja esitelleet viime aikoina. Ja tehokkaita turboja sporttimalleihinkin on tulossa ainakin VW:ltä ja Chrysleriltä.

Tapio Ketonen:

Saa nähdä, miten bensaturbojen ajan myötä käy. Itsekään en ainakaan vielä olisi valmis kirjoittamaan niille muistokirjoitusta. Kuitenkin arvelisin, että turbokone ei ole paras ratkaisu suurissa määrin ja tavallisille käyttäjille tarkoitettuihin autoihin. Ahdin on kuitenkin jossain määrin ongelmallinen varuste, väärällä käytöllä pienpaineturbonkin saanee rikottua tai ainakin merkittävästi lyhytikäisemmäksi.

Esimerkiksi moottorin äkillinen sammuttaminen kovan kuormituksen jälkeen on yksi esimerkki. Saksassa tämä onnistuu, kun on ajettu pitkään yli kahtasataa, ja sitten muutama sata metriä ennen huoltoasemaa keksitään, että nyt mennään kahville. Renkaat ulvoen kaarretaan rampille, ja pian tulikuuma auto jää moottori naksuen parkkipaikalle. Turbon akseli pyörii vielä viimeisiä kierroksiaan, kun kuski jo tilaa tiskillä kahvia ja omenaleivosta.

Ehkä uusi elektroniikka voisi tuoda ratkaisun ongelmiin. Käyttäjä voitaisiin pakottaa jäähdytyskäyttöön, ja voiteluöljyä voitaisiin kierrättää sähköpumpulla.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.