Kysymys:

Minkälaiset ovat dieselin tulevaisuudennäkymät Suomessa? Kysymys koskee keskikokoista henkilöautoa (Peugeot 307), jollaisia Keski-Euroopassa on dieseleinä huomattavasti enemmän kuin Suomessa. Onko muutoksia odetettavissa auton hinnan, dieselveron tai polttoaineen hionnan suhteen?

Luulisi, että vähän kuluttavia ja vähäpäästöisiä alettaisiin suosia nykyistä enemmän. Kannattaako harkita dieseliä, jos ajaa 20-30000 vuodessa ja pitää autoa n. 3 vuotta?

Tapio Ketonen:

Dieselien osuus tulee varmaan meilläkin kasvamaan. Nykyinen dieselverotus on purrut aika tehokkaasti, joten nakuttajien osuus on pysynyt varsin alhaisena, selvästi alle 20 prosentissa. Osasyy pieneen osuuteen lienee myös ollut siinä, että bensa-autojen hinnat ovat Suomessa olleet suhteessa edullisempia kuin monissa muissa maissa. Valmistajat ovat kilpailusyistä laskeneet autojen hintoja Suomessa alemmalle tasolle. Dieselit ovat käyneet suurissa autoilumaissa erittäin hyvin kaupaksi, ja diesellaitteiden valmistuskapasiteetti on välillä käynyt riittämättömäksi. Niipä dieselien hintoja ei ole subventoitu samaan tapaan kuin bensalla käyvien.

Jatkossa dieselvarusteiden tarjonta nousee riittävän suureksi, ja myös EU:n hintaharmonisointi vaikuttaa tilanteeseen. Niinpä on odotettavissa, että bensa- ja dieselmallien hintaero laskee, mikä ilman muuta lisää dieselien kysyntää.

Arvelisin, että dieselin kannattavuusraja menee tällä hetkellä jossakin 20-30.000 kilometrin tienoilla. Jos vuotuiset kilometrit nousevat lähemmä kolmeakymmentätuhatta, diesel kannattaa jo miltei varmasti.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.