Kysymys:

Onko lehdellänne tarkoituksena tosissaan laskea imagoaan? Markkinoinnissa tai toisin sanoen puhelimella tapahtuvassa asiakkaiden hankinnassa käytetään vähintäänkin ala-arvoisia keinoja.

Puhelinmyyjä soittaa aamulla purukumia vätkyttäen ja kertoo lehtenne luovuttaneen 150:n parhaan asiakkaan nimen jotta he voivat jakaa voittamamme palkinnot meille. Palkintona luvataan 5kk Tuulilasi-lehteä tai 9kk Apu-lehteä ilmaiseksi + tiekarttoja ynnä muuta tavaraa. Kuitenkin palkinnon voi lunastaa vain tilaamalla lehtenne kestotilauksena. Mikä se sellainen palkinto on josta täytyy erikseen maksaa(tai tehdä kestotilaus)?

Onko tämä mielestänne oikea keino myydä lehteä? Seuraava askel tästä olisi mielestäni se että Tuulilasia alettaisiin markkinoida pitsiliinojen kanssa yhtä aikaa ovelta ovelle...

Tapio Ketonen:

Kun seuraavan kerran ilmenee joku tällainen tapaus, niin tivatkaapa myyjältä sekä oma että mahdollisen myyntifirman nimi ja kirjoittakaa se muistiin. Laittakaa se nimitieto sitten tulemaan vaikkapa tänne, niin lupaan ryhtyä A-lehtien tilausmarkkinoinnin kanssa toimenpiteisiin, jolla moinen saadaan kuriin.

Valitettavasti tilausmyyjät harjoittavat aika paljon tälllaista markkinointia, vaikka se on paitsi moraalisesti väärää myös laitonta. Itselleni on samanlaisella menetelmällä yritetty kaupata erästä suurta yleisteknistä aikakauslehteä.

Minkäänlaiset palkinnot eivät voi edellyttää tilaamista. "Palkinnon" oikea nimi lienee tilaajalahja, sen saamisen voi tietenkin liittää tilaamiseen. Tilaajalahjan saa kuitenkin jokainen tiettynä aikana tilauksen tehnyt, joten palkinto-sanan käyttäminen on harhauttavaa.

Sinänsä tuo ajatus pitsiliinojen kanssa myymisestä voisi olla aika tuore! Lehtien markkinointi on nykyisin hankalaa ja työlästä, joten kaikkia laillisia keinoja pitää kokeilla. Ovelta ovelle myyminenhän on sinänsä laillista touhua.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.