Kysymys:

Rankka raekuuro yllätti ja auto on täynnä pieniä lommoja. Mitä erilaisia tekniikoita on korjata lommoja? Olen kuullut imukuppi-/magneettikorjauksista, miten toimii ja mistä voisi kysellä?

Tapio Ketonen:

Jos lommon pääsee painamaan suoraksi takapuolelta, taitava korjaaja saa pellin aivan suoraksi. Toinen kikka on käyttää vetosysteemiä. Lommon pohjalle liimataan kuumaliimalla vetonappula ja vetoraudalla vedetään lommo ulos. Tässäkin vaaditaan osaavaa käyttäjää. Kummallakin keinolla lommo oikenee siten, että maalipinta jää ehjäksi, jos pelti ei ole taipunut terävälle mutkalle.

Tällainen korjaus on syytä jättää asiaan erikoistuneen tehtäväksi. En saa nyt mieleeni nimeä, mutta Suomessa on olemassa nimenomaan näihin korjauksiin erikoistunut pienkorjaamo. Se on erikoistunut korjaamaan nimenomaan pikkukolhuja siten, että maalipinta säilyy ehjänä. Säästö perinteiseen pellinleipomiseen, hiomiseen ja maalaamiseen verrattuna on melkoinen. Rakeiden pommittaman pinnan oikaiseminen tosin voi tulla kalliiksi tälläkin keinolla, jos kuoppia on paljon. Työaikahan se korjauksissa eniten maksaa.

Nyt sitten löytyi se nimikin, se on AutoMiracle Oy. Lisätietoa löytyy netistä, www.automiracle.fi.

Firman miehet liikkuvat viikoittain eri autoliikkeissä pitkin Etelä-Suomea, joten palvelua on saatavissa myös Helsingin seudun ulkopuolella. Lisätietoa löytyy tästä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.