Kysymys:

Omistan huippukuntoisen vanhahkon MB:n tyypiltään W123, 300 TDT vm-85. Kysyisinki näin harrastajana, että paljonko ko. autoja on vielä Suomessa rekisterissä? Katsastuksen yhteydessä annetaan vain 300d farmarin tietoja, ei turbollisten tietoja. Saatko Ketonen mistään tietää, paljonko turbollista 300D W 123 -85 farkkua on rekisterissä ?

Toinen kysymys: Saako ko. automallissa säädettyä jotenkin jarrupainetta siten, (säätöventtiili?) että takajarrut ottaisivat herkemmin ja aikaisemmin. Auton jarrut on käyty läpi siten, että jarrumännät irrotettu, sylinterin kumit vaihdettu ym. kuluvat osat, mutta silti tuppaa olemaan sangen etupainoiset jarrut...talvella etuset lukossa ja takaset pyörivät. Ymmärrän toki, etteivät takaset saa ottaa aiemmin, muuten auto kääntyy poikittain, varsinkin talvella. Mutta jos jotenkin saisi hieman säädettyä takasia ottamaan aikaisemmin ja herkemmin...

Tapio Ketonen:

Kyllähän rekisterissä olevien määrän saa selville, mutta tuo tieto tuskin kiinnostaa ketään niin paljon, että siitä viitsisi maksaa muutamaa tuhatta euroa. Ajoneuvohallintokeskuksen ja Tilastokeskuksen sekä tietokantoja pyörittävän TietoEnatorin hinnoittelu on sellaista luokkaa, ettei sinne kovin mieluusti soita edes kysyäkseen hintoja. Menee päivä pilalle, pahimpaankin kuvittelemaansa hintaan saa yleensä heittää nollan perään.

Jarrujen toiminta ja ottamisherkkyys on määritelty siinä vaiheessa, kun jarrujen työsylinterit on mitoitettu. Suunnittelijat ovat mitoittaneet ne siten, että rajussakin jarrutuksessa pitävällä pinnalla takapyörät eivät lukkiudu. Lisävarmistuksena takapiirissä on yleensä jarrupaineen rajoitinventtiili, ilmeisesti sellainen on myös Mersussa.

Ainoa mahdollinen keino on kitkamateriaaleilla kikkailu. Jos laitat eteen kovemmat jarrupalat, silloin takajarrut osallistuvat enemmän jarrutukseen. Siinä on kuitenkin vaarana juuri se takapyörien lukkiutuminen. Parempi ratkaisu on uskoa siihen, että talvella todellakin on liukasta. Eivät ne takapyörät jarrutettaessa aivan vapaina pyöri, vaikkeivät menisikään lukkoon. Niinpä takajarrujen tehon lisäämisen vaikutus jarrutusmatkaan on mitä ilmeisimmin todella pieni, käytännössä tuskin edes havaittavissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.