Kysymys:

Kysymys koskee Saab 9000 Turbo 16 -88:aa. Mistä johtuu, että ahtopaine nousee normaalisti ihan punaisen alueen rajoille reippaammassa kiihdytyksessä, mutta toisinaan vain vihreän alueen keskelle eikä moottorissa tunnu silloin olevan läheskään yhtä paljon potkua? Autolla on ajettu 285 000 km. En tiedä, onko turbolle tehty jotakin. Tämä ilmiö on esiintynyt muutaman kerran, mutta vika on muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen poistunut itsestään. Jumiutuuko jokin paineventtiili vai mistä tämä johtuu, ja miten voi korjata?

Toinen ilmiö on moottorista jatkuvasti kuuluva "kalkatus", joka kuulostaa tulevan enimmäkseen jakopän puolelta. Kannattaako vaihtaa ketju tai ketjunkiristin vai onkohan nostimet kuluneet, mitä arvelette? Auttaako pelkkä öljylaadun vaihtaminen, niinkuin jotkut väittävät?

Tapio Ketonen:

Ahtopaine määrää, miten paljon moottori antaa tehoa, ja jos se jostain syystä jää alemmaksi, tehoakin on vähemmän. Mutta onko syynä turbon säätömekanismin jumitus vaiko nakutustunnistimen avulla ahtopainetta säätävän järjestelmän kummittelu, kas siinä kysymys, joka ei ainakaan näin kaukaa selviä. Voi olla hankala selvittää paikallakin ollessa.

Jatkuva kalkatus voi hyvinkin tulla jakopäästä. Sinne olisi kyllä noilla kilometreillä ihan viisasta uusia ainakin ketju ja ketjuun jatkuvasti hankaava kiristin. Myös ketjupyörien kunto on aiheellista tarkastaa, jos vaikka nekin ovat kuluneet.

Venttiileissä on hydraulinen säätö, joten voihan siellä myös kalkattaa juuttunut hydraulisäätökin. Siihenkään tautiin ei välttämättä pelkkä öljylaadun vaihto auta, vaikka toki sekin voi auttaa. Usein ainoa keino kuitenkin on venttiilinpainimein uusiminen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.