Kysymys:

Opel Corsa vm-99 ajettu vain 37tkm ja takaiskarit vuotaa! Lisäksi pakoputken takavaimennin kolisee, on kuitenkin ulkoisesti aivan prima.

Miten pitkään iskarit ja pakoputkisto kestävät "normaaliajossa" ja mitkä tekijät voivat nopeuttaa niiden kulumista?

Maahantuoja ei halua ottaa asiaan kantaa, kun auton ikä on yli 3v.

Tapio Ketonen:

Iskarien kestävyys vaihtelee aika laajalla skaalalla. Kova pakkanen talvella saattaa tehdä tepposet iskunvaimentimien tiivisteille, viime talven jälkeen aika moni vaimennin alkoi vuotaa. Maahantuoja ei varmasti ota iskareita omaan piikkiinsä, ne ovat mitä tyypillisintä kulutustavaraa. Neljä vuotta on kuitenkin jo aika pitkä ikä, olkoonkin ettei kilometrejä ole paljon.

Pakoputkistonkin ikä vaihtelee. Itselläni oli aikanaan Hyundai Pony, jonka ensimmäinen takaäänenvaimennin ruostui puhki alle kahden vuoden iässä. Seuraava vaimennin olikin sitten laadukkaampi. Se on vieläkin ehjänä paikallaan, vaikka vaihtamisesta on kulunut jo 11 vuotta! Muinoin minulla oli VW Kupla. Äänenvaimentimen vaihto kuului miltei auton vuosihuoltoon.

Juuri viime viikolla tein Tuulilasiin jutun käytetystä Opel Astrasta, joka oli otettu käyttöön vuoden 1998 marraskuun lopussa. Autoon oli jo vaihdettu takapönttö, joten kyllä se Corsan pönttökin saattaa olla jo vaihtoiässä, jos kolina kiusaa.

Pakoputkistoa ikään vaikuttaa pääasiassa aika. Pönttö ruostuu, vaikkei autolla ajettaisikaan. Lyhyet matkat rasittavat vieläkin enemmän, koska putkistoon ja etenkin takimmaiseen vaimentimeen tiivistyy vettä, eikä putkisto välttämättä pääse kuivumaan kunnolla. Vesi taas antaa mukavasti vauhtia syöpymiselle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.