Kysymys:

Miten ns. tehopenkki toimii?
Siis miten se saa selville auton hevosvoimat? Ottaako se ne selville vetävistä pyöristä vai moottorista?

Käyttävätkö autotehtaat samaa tekniikkaa vai jotain muuta? Voiko koneen tuottamat hevosvoimat laskea jollain kaavalla?

Tapio Ketonen:

Tehodynamometri on käytännössä hieman samanlainen laite kuin katsastusasemalta tuttu jarrudynamometri. Auto köytetään kiinni rullien päälle, ja sitten aletaan ajaa.

Dynamometrillä mitataan vetopyöriltä saatava teho. Moottoriteho voidaan vain arvioida, käytössä on eri tapoja. Me käytämme Kestotestiautojen mittauksissa nykyisin ammattikorkeakoulu Stadian (entinen Helsingin teknillinen oppilaitos) dynamometriä. Siinä tehomittaus tehdään kiihdyttämällä nelosvaihteella kierrokset täysille. Kun huippukierrokset on saavutettu, poljetaan kytkin pohjaan, ja laitteisto mittaa rullien hidastuessa voimansiirron ja renkaiden ottaman tehon.

Autotehtaat käyttävät toki tällaisiakin laitteita lähinnä tarkistusluonteisiin mittauksiin, mutta tarkka moottoriteho mitataan erikseen siihen tarkoitukseen tehdyillä dynamometreillä, joissa moottori käyttää suoraan mittalaitetta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.