Kysymys:

Ostin tuliterän Passatin (1.8T 20V) 1997 ja ajattelin että nyt tuli semmoinen auto ettei tarvitse enää jatkuvasti korjailla, mutta niinpäs se näyttää että toisin kävi. Eihän se enää ole uusi (6 v), mutta kilometrejä on tullut vain 72000, siitä huolimatta jo seuraava korjaushistoria on tosiasia:
2001; lukon kauko-ohjain uusiksi, alatukivarret uusiksi
2002; Jarruletkut uusiksi
2003; Akku, jakopään hihna, alatukivarret (TAAS ?!) uusiksi

Tämän lisäksi ajovalojen hehkut (vähintään 1 kpl) pitää vaihtaa vuosittain.
Toisaalta ymmärrän nuo muut korjaukset, mutta nuo alatukivarret (ja vielä kalliita vaihtaa) ihmetyttää. Erityisesti kun autolla on ajettu vain se 72000 km ja käytännössä vain kaupungissa ja vielä ilman peräkoukkua. Myöskin auto aina huollettu/korjattu merkkiliikkeessä.

Kommenteista kiitollinen; Onko tällainen tukivarsien rikkoutuminen normaalia nykyautoille ja onko muilla vastaavia kokemuksia?

nimimerkkillä: vaihdanko Lada 1200:een...

Tapio Ketonen:

Taitaa olla aika tyypillinen Passatin vikalista, tukivarsiremonteista on ilmeisesti kaikilla ko. auton omistajilla kokemuksia. Tukivarsien nivelet ovat olleet laadultaan ala-arvoiset. Eipä noita tukivarsia ainakaan itse kannattaisi maksaa, ainakin sen jälkimmäisen vaihdon pitäisi mennä kuluttajansuojalain perusteella myyjän eli korjaamon piikkiin. Ei ole normaalia, että tukivarret pitää uusia vuoden käytön jälkeen.

Väitetään, että Passatin tukivarsien rakennetta olisi parannettu jossain vaiheessa, mutta koska VW-organisaatio ei ole virallisesti myöntänyt niissä koskaan vikaa olleenkaan, niin eihän parannuksestakaan toki voida kertoa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.