Kysymys:

Jokin aika siiten tällä palstalla luki seuraavaa: "Teho saadaan, kun kerrotaan vääntömomentti ja moottorin pyörimisnopeus". Mikäköhän on, kun tämä ei oikein näyttäisi pitävän paikkaansa tarkasteltaessa minkä tahansa auton teho- ja vääntökäyriä? Ilmeisesti lisäksi vaaditaan vielä jokin muuttuva kerroin?

Tapio Ketonen:

Muistaakseni siinä vastauksessa tosiaan mainittiin - tai ainakin piti mainita - myös kertoimesta, jota en muistanut ulkomuistista, eikä minulla ollut tuolla maalla sopivaa käsikirjaa ulottuvilla. Nyt sellainen on.

Teho (P) lasketaan vääntömomentista (M) siten, että vääntömomentti kerrotaan 2xpiillä (2x3,14159...) ja käyntinopeudella (n), kaavamuodossa siis
P=Mx2x3,14159xn

Jotta tulos saadaan oikein, vääntömomentti pitää ilmoittaa newtonmetreinä (Nm) ja käyntinopeus yksiköissä kierrosta sekunnissa (1/s), kuten jo 70-luvulta ainoana hyväksyttynä meillä Suomessakin voimassa ollut SI-järjestelmä toki edellyttääkin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.