Kysymys:

Olen aikeissa hakea auton Ruotsista tai Saksasta. Miten myytävät autot eroavat suomalaisista, esim talvea ajatellen? Onko olennaisia eroja lämmityslaitteissa,akuissa, jäähdyttimissä, moottorin varustuksissa/mitoituksissa?

Olen kuullut, että esim dieseleissä olisi erilaisia "huohotinratkaisuja" eri markkinoille. Penkinlämmittimet lienevät lisävarusteita ainakin Saksassa, kuinka takalasin, entäpä sivuvilkut?

Onko valomuistin jälkiasennus kallista? Onko ruoste-estokäsittelyissä markkinakohtaisia eroja?

Tuleeko mieleen, mitä muuta tulisi huomioida, kun vertaillaan suomi-ruotsi tai saksa-autoja?

Tapio Ketonen:

Jos et aio tuoda historiallisia autoja eli vuosimallia 1995 vanhempaa, niin käytännössä mitään merkittäviä eroja ei ole. Joskus niillä main saksalaisiinkin autoihin tulivat sivuvilkut varusteeksi. Lämmitys, jäähdytys ja takalasin lämmitin ovat samat kaikissa autoissa. Joskus ennen vanhaan Mersuihin tuli Suomea verten hieman tuhdimmat laturit, mutta sekään ei ollut käytännössä välttämätöntä. Akku voi olla hieman pienempi kuin meillä on tapana, mutta sehän on muutenkin kulutustavaraa ja halpa uusia. Nykyisin autot eivät välttämättä kaipaa kovin suuria akkuja, koska startti heittää reippaasti ja kone käynnistyy yleensä herkästi.

Moottorien huohottimilla on ollut samanlainen taipumus jäätyä niin Saksassa kuin Suomessakin, joten välttämättä eroja ei ole. Voi toki olla, että jommassa kummassa maassa on kampanjanomaisesti tehty rakennemuutoksia jonkun ongelman takia, mutta periaatteessa eroja ei juuri ole.

Istuinlämmittimet ovat lisävarusteita, jotka on tilattu jo pitkän aikaa kaikkiin Suomeen tuotaviin autoihin. Saksassa niitä ei välttämättä vanhimmissa autoissa, ole, uudemmissa jo kylläkin.

Valomuistin jälkiasennus ei ole kovin vaikea operaatio, joihinkin autoihin se onnistuu pelkällä releen lisäämisellä, joissakin pitää tehdä enemmän töitä. Ruosteenestokäsittelyt ovat yhtä huonolla tai hyvällä mallilla niin meillä kuin muuallakin. Jotkut tehtaat hoitavat asiat hyvin, jotkut, pääasiassa japanilaiset merkit, jättävät koko asian aivan kesannolle.

Saksan autoissa kannattaa huomioida, että etenkin vanhempien autojen matkamittarilukemat ovat yleensä aina väärennettyjä. Ei ole uskottavaa, että vuoden 1986 diesel-Mersulla olisi ajettu vain 190.000 km vuoteen 2003 mennessä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.