Kysymys:

Morjes! On kuule visainen pähkinä, minkä Xsarani on heittänyt mulle. Nimittäin ajettuani noin kymmenisen minuuttia, eli moottorin lämmettyä vähäsen alkaa auto elää ihan omaa elämäänsä. Kun painan kytkimen pohjaan, jää kierrokset kuitenkin noin 1500:een, välissä hypäten aina lähes kolmeenkintuhanteen. Ja kun ajan painamatta kaasua lainkaan auto liikkuu ihan kivasti nelosellakin yli viittäkymppiä.

Merkkikorjaamossa vaihdettiin joutokäyntimoottori ja tehtiin kaikki muukin voitava, mutta sitten nostettiin kädet pystyyn. Eräs tuttuni kertoi ongelman johtuvan jonkun sortin aksel- tai askelmoottorista, mikä olisi Sinun mielipiteesi? Kiitos

Tapio Ketonen:

Yksi mahdollisuus olisi ilmavuoto imusarjassa. Kun moottorin ohjausjärjestelmä saa tiedon lambda- eli jäännöshappitunnistimelta, että seos on liian laihaa, se antaa suihkutusjärjestelmälle käskyn syöttää enemmän bensaa koneelle.

Olen kyllä sitä mieltä, että merkkikorjaamon pitää saada moinen homma kuntoon. Jos ei onnistu, käänny maahantuojan eli Auto-Bon Oy:n teknisen neuvonnan puoleen ja kysy heiltä, missä on sellaisia guruja, jotka saavat Saaran käymään normaalisti. Ilmeisesti heitä löytynee Koivuhaan Vehosta, jonka yhtydessä maahantuontikin toimii.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.