Kysymys:

Autoni on Nissan Primera 2.0 sport sportdeck vm 2000: Ongelmana on moottorin ohjausjärjestelmän häiriöstä ilmoittava merkkivalo joka tuppaa palamaan aina sillointällöin. Merkkikorjaamolla käytettäessä vikamuisti antoi vikakoodiksi liian laihan polttoaineseoksen mutta syytä vikailmoitukseen ei ole löytynyt. Valo syttyy ja sammuu omia-aikojaan, jokakerta vikakoodi näyttää samaa koodia mutta myös sen että kaikki on kunnossa? Myös lambda anturi jota alussa epäiltiin.

Eräs kyläpajan mies arveli moottoria kuunneltuaan vian johtuvan vuotavasta pakosarjan tiivisteestä/pakosarjasta johon säklättävä käyntiääni vedätättäessä kieltämättä viittaa. Olen havainnut valon syttyvän siten että kun pitkän ajosession (n 100-150 km/1-2h) jälkeen moottorin sammuttaa ja antaa seistä tovin niin uudelleenkäynnistämisen ja lyhyen ajon jälkeen(n. 5-10 km/5 - 15min)valo syttyy!

Mistä valon syttyminen ja vikakoodi mielestänne johtuu, onko syy mielestänne edellämainittu vai onko antaa omaa arviota kokemuksen perusteella?

Tapio Ketonen:

Pakosarjan tiivisteen vuoto voi hyvinkin olla syynä. Vuotavasta tiivisteestä pääsee pakoputkeen ilmaa, poistotahdin pakokaasupurkauksen jälkeen putkistoon tulee alipaine, joka imee ilmaa sisään. Se saa jäännöshappitunnistimen eli lambda-anturin väittämään seosta liian laihaksi. Suihkutusjärjestelmän säätövara ei riitä rikastamaan seosta riittävästi, siksi vikakoodi ilmestyy muistiin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.