Kysymys:

Fiat Stiloni alustasta (takaa)kuuluu kallistuksissa outoa nitinää/rohinaa. Auto on käynyt korjaamolla vian takia kolme kertaa, mutta vikaa ei ole saatu kuntoon.

Aloin selvittää homaa itse, ja luin Internetistä eräältä Fiat-keskustelupalstalta, että kyseinen vika johtuisi "rear suspension squeaking":ista, ja tämä osa pitäisi vaihtaa. Mitähän tämä mahtaa tarkoittaa tarkalleen suomeksi. Sanakirjan avulla en päässyt täysin selvyteen mistä osasta on kyse.

Lisäksi palstalla sanottiin, että homma löytyy myös Fiat-huollon "service news":sistä, joka lienee jokin tehtaan tiedotuskanava. Ihmetyttää miksei Delta-Autossa olla tästä tietoisia.

Lienee viisainta antaa keskustelupalstalta printtaamani ohje huollon työnjohtajille, kun seuraavan kerran vierailen siellä. Tosin en menisi takuuseen heidänkään kielitaidosta.

Tapio Ketonen:

Mahdollisia vian aiheuttajia on kyllä monia, eikä niitä kannata kaikkia lähteä arvuuttelemaan. Siksi suosittelisin koeajon sopimista korjaamopäällikön kanssa - mikäli työnjohdon kanssa ei tunnu vikaa löytyvän.

Jos Sinua helpottaa, niin annamme yhden vinkin, jota kannattaisi pohtia ja vilkaista.

Kuvauksesi mukaan ääni saattaa johtua takajousituksen vikinästä. Siksipä korjausohje ei ole koko taka-akseliston vaihtaminen. Yksi arvaus äänenlähteeksi on, että takajousien alapäiden ja jousenkupin väliin on mennyt kiviä. Jos näin on, kivet hiertävät jousen ja akselistorakenteen välissä. Tällöin ääni saattaa tulla esiin vain silloin tällöin, melko satunnaisen tuntuisesti. Se vaikeuttaa vian paikallistamista.

Jos äänenlähde on edellä kuvattu, on vastaavia vikoja korjattu etujousituksissa puutarhaletkunpätkällä. Jousi otetaan pois ja letku asennetaan jousen alimman kierroksen päälle. Tämän jälkeen kivet yms. eivät pääse kiilaantumaan kahden raudan väliin, ja ylimääräisiltä ääniltä säästytään.

Kiven hiertämisestä mahdollisesti syntynyt hankauma on toki suojattava maalikerroksella ruostumisen estämiseksi. Vika saattaa korjaantua kaivelemalla jousen alapäästä irtokivet pois. Jos vian aiheuttaja oli kivi, sen poistaminen ei ole pysyvä ratkaisu pulmaan, vaan ääni tullee kivien myötä se toistumaan uudelleen. Ruostesuojaus onolisi joka tapauksessa paikallaan.

Tässä kuvaamani mahdollisuus ei ole mikään uusi ilmiö. Samoista vioista kärsittiin autoissa 40-50 vuotta sitten. Eikä maailma ole paljoakaan muuttunut. Meillä on nyt kestotestissä auto, jossa esiintyy täsmälleen tämä vika.

Oskari Pentti

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.