Kysymys:

Käytin Ford Mondeo GLX STW -98 autoani huollossa (90000 km/5 vuotta). Huollossa löytyi seuraavat viat (kaikki ovat siis tulleet yhden huoltovälin aikana):
- Etujarrut uusittava
- Kallistuksenvakaajan tukitanko uusittava
- Takajarrun sylinterit vaihtoon
- Vetoakselit vaihtoon
- Ohjaustehostimen pumppu vaihtoon
- Käsijarruun uusi kahva
- Apulaitteiden moniurahihna huono
- Vas. alatukivarren kumihela
- Pakoputki puhki

Onko normaalia, että Fordiin tulee noin 3000 euron remontti, ennen kuin autolla on ajettu 90000 km? Fordin maahantuojan takuupäällikkö sanoi, että kyseessä on normaalia kulumista, ja esim. "jarrulevyt voivat kuumeta ja vääntyä jo yhdessä kovassa jarrutuksesta". Oletko muilta kuullut, että Fordissa on kertakäyttöjarrut? Missän ohjekirjoissa ei varoitettu, että ei saa jarruttaa liian voimakkaasti.
Onko Ford tosiaan näin huono auto? Kuluttaja-asiamiehen kanssa asia on vielä aluillaan.

Tapio Ketonen:

Olihan tuossa listaa. Siinä on normaaleja, epänormaaleja ja Fordille tyypillisiä vikoja. Kaikki viat tuskin ovat tulleet yhdessä huoltovälissä, mutta ehkä edellisellä kerralla on tarkastus tehty hieman löysemmmin. Katsotaanpa niitä yksitellen:

- Etujarrut uusittava - Fordeissa esiintyy usein jarrulevyjen vääntyilyä. Ilmeisesti jarrut ravistavat. Levyjen vaihto ei tosin välttämättä tulisi kalliiksi, jos sen tekisi muualla kuin merkkiliikkeessä.

- Kallistuksenvakaajan tukitanko uusittava - Tämä ns. koiranluu kuluu aika monessa muussakin autossa varsin nopeasti. Laskisin tuon ns. huonon tuurin piikkiin.

- Takajarrun sylinterit vaihtoon - Jos autossa on rumpujarrut, niin ihmettelen. Olisiko jarrunesteet jätetty vaihtamatta jossakin huollossa? Sinänsä takajarrut pääsevät etenkin rauhallisessa ajossa liiankin helpolla, joten sylinterit jumittuvat. Tee-itse-mies kyllä avaisi ja herkistäisi sylinterit, mutta merkkikorjaamolla tuollainen näpräily vie liikaa aikaa.

- Vetoakselit vaihtoon - Tämä on tyypillisistä tyypillisin Fordien tyyppivika. Vetoakselien sisänivelten rakenne on epäonnistunut, rasva pääsee ulos ja kura sisään. Tuloksena on ennenaikainen kuluminen. Vaikka Ford väittää, ettei nivelissä ole ongelmia, kaikissa merkkiliikkeissä tiedetään, että väitteessä ei ole siteeksikään perää. Asiaan pitäisi saada pikaisesti kuluttajavalituslautakunnan päätös, koska on ilmiselvää, että Fordien vetonivelissä on kuluttajansuojalain tarkoittama "piilevä vika".

- Ohjaustehostimen pumppu vaihtoon - Mikähän tuohon on syynä? Aika harvinainen juttu, mutta ei nyt aivan mahdotonkaan. Taas huonoa tuuria.

- Käsijarruun uusi kahva - Mitä ihmettä? Mielestäni aika harvinaista. Tekisi mieli tuostakin väittää, että "kuluttajalla on syytä olettaa" käsijarrukahvan kestävän pitempään, eli sinne kuluttajavalitukseen vain se jarrukahvakin.

- Apulaitteiden moniurahihna huono - Tuo on kyllä tyypillistä normaalia kulumista. Vaikkei kilometrejä vielä olekaan tavattomasti, myös aika vanhentaa osia.

- Vas. alatukivarren kumihela - Kaipa tuokin on normaalia kulumista, vaikka mielestäni ollaan kyllä siinä rajoila, että tekisi mieli tuotakin väittää liian nopeasti loppuneeksi.

- Pakoputki puhki - Kyllä viisi vuotta on tavalliselle pakoputkelle jo aivan täysi ikä. Pakoputkikaan ei vanhene ajokilometreistä vaan ennen kaikkea ajan myötä. Todennäköisesti pakoputkiston takaosa pitää uusia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.